Sabtu, November 22, 2008

Kerang Goreng

Tengahari tadi masak lauk untuk di bawa ke rumah mak..disebabkan lewat so aku masak hanya utk makan petang atau malam jelah..biasalah aku mmg buat keje lembab sikit lagipun nak sampai sana pun amik masa...

Aku beli kerang ni kat abg lori tu..dia dah mmg selalu hon aku klu dia lalu..beli tak beli dia hon gak hehe...so aku beli sebungkus RM2.50..ingat nak goreng je kerang tu...

So tengah nak basuh aku pelik betullah terjumpe benda yg terlekat kat kerang tu...amende tu ek..? Ada sape2 tak yg leh terangkan...

Memula tu ingatkan sikit je tapi makin dibasuh dan buang rasa makin byk plak..rasa setiap kerang tu ada terlekat benda tu..pelik sbb aku tak penah jumpe pun sebelum ni...

Byk plak lauk yg aku masakkan..itu ikut selera aku je hehe...aku masak sambal sotong, kuah suhun, goreng tempe, telur dadar dan kerang goreng...

Semalam buat lauk sambal udang dan goreng ikan tenggiri 'terpaksa' hehe..Zikry sampai bertambah 5 kali..aku pun pelik..3 put aku masak..abis dikerjakan kitorg sekeluarga...tak tau ler sama ada lapau atau sedap hehehe...

So..sila2kanlah tengok gambar hehe...


tgklah..setiap kerang ada tumbuh benda tu...


ni hah...penah tengok tak?


ape tu ek?


ni lagi byk...


dah goreng hehe..utk yg tak tau camne nak buat..aku bitaulah ye...cili hidup dlm 10 bj, bwg merah 5 bj, putih3 bj, halia, belacan dan serai...blender semua kecuali serai..serai tu tumbuk je..pastuh dah garing sikit cili tu..masukkan kerang dan letak air sikit utk kasi kerang cepat masak...pastuh angkat..jgn lupe lak letak garam...angkat bila nampak kerang dah terbukak..selagi tak terbuka jgn angkat dikhuatiri tidak masak...paham..


ni lum terbukak lagi...so jgn angkat..kacau selalu..ok...


ni sambal sutun..dah letak dlm mangkuk tingkat hehe...


Ok...ada lagi tapi tak amik pasal aku masa ni dah tak sabau nak makan..lapau..apepun aku mesti rasmikan dulu hehehe...

Hubby tak sempat merasa masakan aku ni...sbb dia dah ada kat Kelantan skrg..amik stok kain utk perniagaan kitorg tu...tunggu..ada stok baru hehehe...

Oklah...itu saje utk hari ni..

(¯`v´¯) 
`*.¸.*´ *hUgGiEsS* 
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨) 
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh



5 ulasan:

atie berkata...

E eh..macam sedap pulak kerang goreng berlada...akak tak penah buat tu...The soton ofcozlah the very terliur tengok gambar tau...Salam kenal..leh kita tukar blog dan citer

Tirana berkata...

Nrina buat kerang goreng dengan kulit2 ye.. Kak tirana biasanya buang kulit tu dulu..hehehe

KTS berkata...

teringin plak nak mkn kerang rebus... semenjak bdn gatal2 bila mkn kerang, dah lama tak menjamahnya... dulu seminggu skali mesti makan.. faveret

su berkata...

su xpenah cube lagi masak kerang goreng bercili seperti itu sbb slalu kita amik isi je kan...nak cube lah! xtahan su tgk! hehehee!

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) berkata...

atie:
hi...buatlah..sedap..

kak tirana:
kalau dah bukak kulit tak adventure bila makan hehehe...

cubelah lagi sedap sebenarnye hehe..tp kalau hubby dan anak2 makan..saya ler yg kene bukak satu persatu utk diorg makan...ngada2 tu hubby tu...

kutaksempurna:
ha'ah jgn makan selalu..kerang ni byk toksik gak..tp bagus utk tambahkan darah tau..

su:
cuba Su..sedap sgt...

Hatiku...