Ahad, Ogos 31, 2008


Medical Info : CANCER 

Please note the following :
CANCER : Not all cancers are the same.  1/3 is curable.  1/3 is preventable.
2 factors of cancer that cannot be controlled are AGE & FAMILY HISTORY.

1.       Smoking is very often the main cause of cancer.
        It kills us silently and drains money from us quietly.  There're 4,000 harmful chemicals (though in diluted form) in one stick of cigarette.  Taking one puff is 600 times worse than inhaling exhaust fumes from vehicles.

2.       Some foods that cause cancer is :
Barbecued Food
Deep Fried Food
Overheating Meat
Food that is high in fat causes our bile to secrete acid that contains a chemical which is a promoter of cancer cells.
       Food that contains preservatives, too much salt or nitrates, e.g . canned food, salted egg & veggies, sausages, etc.
        Overnight Rice (where Aflatoxin is accumulated)
       Food that is low in fibre : Our body needs 25gm of both soluble & insoluble fibre daily.  We must drink at least 1.5 litres of plain water a day. 
       Contaminated Food (e.g. moulded bread causes our body to secrete toxins that may eventually lead to liver cancer in the long run.  Never eat bread that is kept in room temperature for more than 2 days especially in a humid weather.)

3.       Types of fat and which is the best?
Highly Recommended for Health :
       Olive Oil - It does not absorb in our body.
       Fish Oil - Omega 3 (contained in NI's Circulytes) has poly-unsaturated fat.  It's good for our brain cells.
Peanut Oil - It contains Vitamin E.  A small dosage is recommended only.

4.       Not Recommended for Health
       Vegetable Fat - Palm oil is worse than coconut oil.  It is high in cholesterol and highly unsaturated.
       Coconut Oil - It has saturated fat.

5.       Specific Food & Beverages
       Egg when eaten too much can cause High Colon Cancer, Risk Ovary Cancer, Prostate Cancer.
       Cabbage is highly recommended for health reason.
       Tomato is best eaten raw with a bit of olive oil for better absorption.  Other alternative is to take tomato sauce.  Do not boil 
 tomatoes became acidic when boiled. 
       A little coffee is good because it contains 2 anti- oxidants.  Inhale coffee aroma for half each day is equivalent to eating 2 oranges a day.  However, the residue of over-burned coffee is extremely bad for health.  It can cause cancer.
       Tea, as long as it is in its original tealeaves and not processed into BOH or Lipton packets, it is good for health.  Tea contains 30 anti-oxidants.  Recommended dosage is a cup a day.

Have a balanced lifestyle.  Exercise regularly.

F   : Frequency                    : 3 to 5 times a week.
I    : Intensity                        : Exercise till we sweat and breath deeply.
T   : Types of exe rcises        : Find one that suits our age, lifestyle

HAVE REGULAR CHECK-UP once we reach the age of 45 & above, it is recommended that we go for  regular comprehensive health examination.   Early detection may save lives.

          Pass it on to people you care of their health..* 

New kind of Breast Cancer - DO NOT DELETE 

Please forward to all of the women in your lives .. Mothers, daughters, sisters, aunts, friends, etc. In November, a rare kind of breast cancer was found. A lady developed a rash on her breast, similar to that of young mothers who are nursing. Because her mammogram had been clear, the doctor treated her with antibiotics for infections . After 2 rounds, it continued to get worse, so her doctor sent her for another mammogram. This time it showed a mass. 
A biopsy found a fast growing malignancy. Chemo was started in order to shrink the growth; then a mastectomy was performed; then a full round of Chemo; then radiation. After about 9 months of intense treatment, she was given a clean bill of health. 
She had one year of living each day to its fullest. Then the cancer returned to the liver area. She took 4 treatments and decided that she wanted quality of life, not the after effects of Chemo. She had 5 great months and she planned each detail of the final days. 

After a few days of needing morphine, she died. She left this message to be delivered to women everywhere: 
Women, PLEASE be alert to anything that is not normal, and be persistent in gett ing help as soon as possible. 
Paget's Disease: This is a rare form of breast cancer, and is on the outside of the breast, on the nipple and aureole It appeared as a rash, which later became a lesion with a crusty outer edge. I would not have ever suspected it to be breast cancer but it was. My nipple never seemed any different to me, but the rash bothered me, so I went to the doctor for that. Sometimes, it itched and was sore, but other than that it didn't bother me. It was just ugly and a nuisance, and could not be cleared up with all the creams prescribed by my doctor and dermatologist for the dermatitis on my eyes just prior to this outbreak. They seemed a little concerned but did not warn me it could be cancerous. 

Now, I suspect not many women out there know a lesion or rash on the nipple or aureole can be breast cancer. (Mine started out as a single red pimple on the aureole. One of the biggest problems with Paget's disease of the nipple is that the symptoms appear to be harmless. It is frequently thought to be a skin inflammation or infection, leading to unfortunate delays in detection and care.) 

What are the symptoms? 

1. A persistent redness, oozing, and crusting of your nipple causing it to itch and burn (As I stated, mine did not itch or burn much, and had no oozing I was aware of, but it did have a crust along the outer edge on one side.) 

2. A sore on your nipple that will not heal. (Mine was on the aureole area with a whitish thick looking area in center of nipple). 

3. Usually only one nipple is effected. How is it diagnosed? Your doctor will do a physical exam and should suggest having a mammogram of both breasts, done immediately. Even though the redness, oozing and crusting closely resemble dermatitis (inflammation of the skin), your doctor should suspect cancer if the sore is only on one breast. Your doctor should order a biopsy of your sore to confirm what is going on.

This message should be taken seriously and passed on to as many of your relatives and friends as possible; it could save someone's life. 

My breast cancer has spread and metastasized to my bones after receiving mega doses of chemotherapy, 28 treatments of radiation and taking Tamaxofin. If this had been diagnosed as breast cancer in the beginning, perhaps it would not have spread... 

`*.¸.*´ *hUgGiEsS* 
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨) 
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh 

Kepulangan suami tercinta..

Akhirnya suamiku pulang jua...punyelah rindu. Aku amik dia kat Seremban pasal itu permintaan dia..10 hari leh tunggu tapi lepas turun kapal terbang tak leh tunggu lama nak tengok keluarga hehehe...

Abang ipar aku amik kat LCCT so aku tunggu kat rumah kakak aku kat Seremban jerlah. Sebenarnya aku lewat giler keluar rumah pasal nak kemaskan rumah agar nampak kemas dan ada kelainan bila dia balik. Badan aku walaupun sakit tapi bolehlah kemas sikit2...dgn pertolongan anak2 aku nie jugak..leh gak dia tolong kemaskan brg mainan dia hehe..

So dah sampai sana tak lama pastuh tu baliklah suami dgn abg ipar...anak2 mmg terjerit2 panggil ayah...aku hmm salam cium tangan je hehehe...

Dia ada belikan kek brownies yg aku dah lama idamkan tu...dulu beli gak tapi tak dapat makan yang mocca tu..so dia beli byk ler kek mocca tu..tak ler aku merajuk lagi hehehe...

Pastu dia ada belikan aku telekung..mmg cantik gilerlah..klu ikutkan aku..takdenye aku nak beli tapi dah dia belikan syukur alhamdulillah..mahal tu rasanye pasal byk sulam..tq ayah..
Anak2 plak dpt baju...cantiklah lagi pulak kualiti kain dia leh tahan lama...pandai gak dia belibelah tanpa ada aku..selalu klu kat sini..takde kuasanye dia nak memilih2 nie...

So terhapuslah segala rindu yg mengacau di lubuk hatiku ini cheh...dah jumpe abe..hehe..dpt peluk..dan kacau dia...hehe..

lauk yg aku masakkan pada keesokan harinye...sambal tumis udang petai

Ni plak Masak Lemak Udang..

Resit beli kek brownies tu...dlm rm11 kot harga dia..

Zikry makan kuih donut kakak aku yg kat Seremban tu..dia panggil kuih O..suke sgt..

Dak Zarfan yang posing tapi blur...

Zikry buat peace tapi tak nampak lak tangan dia...mama tak pro ler abang..

Sulaman telekung yang hubby belikan..cantik sgt..

rupe keseluruhannye..

Potongkan kek tapi dia ngadap sorang je...tamak namanya..

Tengok dlm mulut penuh tapi masih pandang dlm pinggan lagi...pak kallah mulut tu kecik..klu tak habis semua dgn pinggan2 nak masuk mulut dia..ehehe..

ala2 berkawat sambil makan hehe..

Ni ler dia kek brownies yang suatu hari dulu buat aku merajuk pasal dia tak belikan...

Ada 2 jenis je yg dia belikan...tu je yg best kot..

Kartika Sari...katanya kek ni popular kat sana..

ni Almond...best gak rasa dia tapi yg mocca lagi best pasal kacang hazel dlm kek..

Separuh je pasal separuh bakal masuk perut hehe...

Ni dia sebelum masuk perut kitorg...tak tahan godaan tu..

Hubby dgn 2 org pekerja di sana yang pernah dtg M'sia..

Lokasi tempat kerja dia..lum siap lagi..

Abe ku posing kat singki..dapurlah tu...

kat katil ler pulok...

suke gambar ni jelas tak jelas hehe...

byk nyer beca...

Tempat membeli belah kat sana kot..

Posing kat luar..letak camera kat tembok katanya hehe..

Sorang je jenjalan..takde kawan..

ni gambar sehari sebelum pergi ke sana...tgh solat tengok camera lak...dah tu tak tau buat cam ayah dia peluk tubuh je hehe...

Khusyuk ikut ayah solat...

Masa aku g klinik sbb sakit..budak2 ni buat nakal kat sana...

Sempat peace 1 jari tu kat aku..

Suke mama amik gambar dia...

Zikry yang mcm ala2 ganez gitu...tak takut..

ni ler dia meja yg aku ceritakan hari tu..pasang sendiri..berposak2 tapi akhirnya inilah hasilnye...aku puas hati hehe...

`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Sabtu, Ogos 30, 2008

Amik dr Blog Sasha

ni amik dr blog sasha..berkenan sgt dgn promosi yang ditawarkan hehehe..untuk peringatan semua gak...

p/s : sasha...tq ye..

`*.¸.*´ *hUgGiEsS* 
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨) 
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh 

Petua Haluskan Kulit

Kulit yang kasar dan kelihatan kering tentu merisaukan , terutamanya kaum perempuan.

Justeru, cara yang paling mudah untuk menjaga kulit muka agar licin dan sentiasa segar antaranya ialah dengan mengamalkan petua berikut;.

mencuci muka terlebih dulu dengan air yang bersih... diikuti pula dengan air limau nipis... bilas sehingga bersih.. lap muka sehingga kering.

ambil 3 camca susu tepung ( sebarang jenama) bancuh dengan air suam,.. agak-agak tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair..

sapukan lah.. ke muka anda... biarkan sehingga kering.. seperti memakai masker.

sudah kering... cuci masker susu tadi dengan menggunakan span yang basah sehingga hilang dan diikuti dengan mencuci dengan menggunakan air yang bersih..

buat la.. beberapa kali... kulit muka anda akan bersih dan halus...

insya Allah.

`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Berjabat Tangan

BERJABAT tangan menjadi kebiasaan dalam perhubungan, termasuk diamalkan masyarakat bukan Islam. Ia bagi melahirkan rasa hormat antara satu sama lain, sekali gus merapatkan hubungan kedua-dua pihak.
Berjabat tangan juga menjadi simbol perdamaian selepas berlaku sesuatu perselisihan dan dalam sesuatu urusan.

Kebaikan daripada amalan zahir itu jelas terserlah, kerana mewujudkan persekitaran yang sihat, memupuk perpaduan, semangat kekitaan dan kebersamaan.

Tetapi dalam Islam sejauh mana amalan ini dibenarkan? Apakah ada batasnya dan dilarang berjabat tangan di antara lelaki dan wanita?

Sheikul Azhar, Dr Muhammad Sayyid Tantawi, dipetik berkata, beliau tidak pernah terbaca hadis atau kisah dalam sirah, Rasulullah pernah berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahramnya.

"Rasulullah tidak pernah sama sekali berjabat tangan de ngan wanita bukan mahram dan inilah yang dipersetujui oleh kebanyakan ulama fiqah.

"Namun, masih ada pendapat yang mengatakan (mem bolehkan) jika berjabat tangan itu tidak berlandaskan niat yang jahat iaitu semata-mata berjabat tangan dengan hujung jari sahaja secara ikhlas," katanya.

Beliau sendiri apabila pulang ke kampung halaman, se pupunya yang perempuan di mana sesetengahnya sudah lanjut usia datang menghulur tangan mereka untuk ber salam.

"Kami di kampung-kampung di Mesir, apabila kaum wanita ingin berjabat tangan dengan lelaki, maka mereka me lakukannya dengan berlapikkan hujung kain kelubung atau mengalaskan tangan dengan sesuatu.

"Bagaimanapun, saya lebih cenderung kepada pendapat tidak (boleh) berjabat tangan antara lelaki dan wanita yang bukan mahramnya kerana tidak ada nas Rasulullah pernah melakukannya, " katanya.

Ketua Mahjlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah, Sheikh Yusuf al-Qaradawi, berkata berjabat tangan di antara lelaki dan perempuan bukan mahram menjadi isu rumit.

Jadi, menurutnya, untuk mendapatkan keputusan mengikut perspektif Islam, ia memerlukan usaha dari segi psikologi, intelektual dan saintifik.

"Jadi, mufti perlu membuang tekanan yang mempenga ruhinya dan adat diwarisi, kecuali ia berdasarkan nas dari al-Quran atau sunnah.

"Sebelum mengupas isu ini, saya suka mengenepikan dua perkara yang saya tahu wujud persetujuan di kalangan pakar undang-undang Muslim," katanya.

Pertama, dilarang berjabat tangan dengan wanita jika khua tir menimbulkan keinginan seksual atau keseronokan atau jika bimbang berlaku godaan.

Kedua, pengecualian dalam berjabat tangan dengan pe rempuan tua, atas alasan tiada kebimbangan menimbulkan gelora nafsu.

Perkara yang sama diamalkan kepada budak perempuan kerana tiada kekhuatiran akan membangkitkan nafsu atau godaan.

Sama juga jika seseorang itu adalah lelaki yang sudah tua.

Ini berdasarkan apa yang diceritakan daripada Abu Bakar as-Sidiq, bahawa beliau berjabat dengan perempuan tua. 

Juga dilaporkan, bahawa Abdullah ibnu az-Zubair me ngupah wanita tua untuk merawatnya ketika beliau sakit dan wanita itu pura-pura tidak melihat dan membuang kutu daripada kepalanya. 

Malah, ini juga berasaskan apa yang dijelaskan dalam al-Quran membabitkan wanita tua yang mandul, diberikan pengecualian.

Allah berfirman, maksudnya: "Dan mana-mana perempuan tua yang telah putus kedatangan haid, yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi maka tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya, dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka, dalam pada itu menjaga kehormatan lebih baik bagi mereka, dan ingatlah Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (an-Nuur:60) 

Justeru, objek perbincangan yang ingin dikongsi bersama al-Qaradwi di sini membabitkan yang luar daripada dua kes berkenaan.

"Berjabat tangan dengan wanita adalah haram menurut pandangan mereka yang berpegang bahawa menutup semua badan wanita, termasuk muka dan dua tangannya adalah wajib.

"Jika memandang kepada mereka adalah haram, menyentuh pun haram kerana sentuhan lebih kuat daripada memandang, ia menimbulkan berahi.

"Tetapi mereka yang menyokong pandangan ini adalah sedikit, sementara majoriti pakar undang-undang Muslim, termasuk Sahabat berpendapat muka dan tangan tidak ter masuk dalam larangan," katanya.

Pandangan mereka berdasarkan pandangan firman Allah dalam surah an-Nur, ayat 31, maksudnya: "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mentua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang lelaki yang telah tua dan tidak keinginan kepada perempuan atau kanak-kanak. .." 

Jadi, al-Qaradawi mempersoalkan, di mana nas mengenai larangan berjabat tangan jika ia membangkitkan keinginan nafsu?

"Saya mencari nas menyakinkan untuk menyokong la rangan itu tetapi saya tidak menemuinya. Hujah paling kuat di sini ialah bagi menghalang maksud fitnah dan ini tidak syak lagi diterima apabila membangkitkan nafsu atau takut fitnah," katanya.

Bagi sesetengah ulama, mereka menjadikan tindakan Ra sulullah membiarkan wanita pergi selepas menerima ikrar taat setia pada hari penaklukan Makkahsebagai satu sandaran dalam memutuskan hukum ini.

Mereka berpendapat, Rasulullah meninggalkan sesuatu per kara bukan menunjukkan ia adalah larangan, seperti baginda meninggalkannya kerana haram, makruh atau kerana tidak disukai.

Kemudian mereka mendakwa, Nabi s.a.w menahan diri daripada berjabat tangan dengan wanita (selain isterinya) tidak menjadi nas larangan. 

Jadi, menurut mereka, sepatutnya ada hujah lain untuk menyokong pendapat mereka yang mendakwa berjabat ta ngan dilarang sama sekali.

Bagaimanapun, ada pihak yang tidak bersetuju Rasulullah menahan diri daripada berjabat tangan dengan wanita yang berikrar setia itu. Ini kerana Umm Atiyah al-Ansariyyah dilaporkan dalam riwayat lain, menunjukkan Nabi berjabat tangan dengan wanita terbabit.

Ini nyata berbeza dengan hadis diriwayatkan Ummul Muk minin, Aisyah r.a yang menafikan perkara terbabit dan menyatakan akuan ia tidak berlaku.

Dalam kes ini juga ada ulama mengatakan larangan terbabit tidak dapat dibuktikan jika tiada dalil qatie seperti dari nas al-Quran dan hadis sahih.

Malah, jika sekadar mengandaikan hadis itu sahih, ia masih tidak jelas hadis berkenaan menyatakan larangan lelaki dan wanita bukan mahram berjabat tangan.

Bagaimanapun, daripada perbincangan di atas, al-Qaradawi memberikan dua keadaan hukum, iaitu:

"Pertama, berjabat tangan di antara lelaki dan wanita yang bukan mahram hanya diizinkan apabila tiada keinginan nafsu dan kebimbangan fitnah.

"Tetapi jika takut berlaku fitnah, keinginan nafsu dan keseronokan, kemudian berjabat tangan tidak diragui men jadi haram.

"Jika satu daripada dua syarat itu tidak ada (yakni akan menimbulkan keinginan nafsu atau menimbulkan fitnah) di antara seorang lelaki dan mana-mana wanita mahram, seperti ibu saudara dan lain-lain, berjabat tangan menjadi haram (walaupun pada asalnya dibenarkan).

"Kedua, berjabat tangan di antara lelaki dan wanita yang bukan mahram seharusnya terbatas keadaan tertentu, seperti antara hubungan persaudaraan atau mereka yang mempunyai hubungan disebabkan perkahwinan, " katanya.

`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Sumpah & Nazar


Menurut fiqh Islam, istilah aiman atau yamin digunakan dalam masalah sumpah atau ikrar (janji).  Hukum sumpah adalah sama sebagaimana hukum bernazar. Sumpah atau ikrar wajib dinyatakan nama Allah atau salah satudaripada 99 namaNya ataupun degan sifat-sifat kebesaran Allah Taala. Dalam sebuah hadith dinyatakan daripada  Ibn Umar radhiya Allahu anhuma; Rasulullah pernah terdengar Umar al-Khattab bersumpah dengan nama bapanya, lalu beliau berkata kepada Umar.

"Bukankah Allah Taala telah menegahkan kamu semua bersumpah dengan namaibu bapa kamu? Sesiapa yang bersumpah maka hendaklah (wajib) dia bersumpah dengan nama Allah (atau sifat-sifatNya) atau dia berdiam diri sahaja.

Hadith Muttafaqun alaihi. Hadith ini dinyatakan juga di dalam kitab Subul al-Salam Syarh Bulugh al-Maram, jilid. 4.  hlm.155-156.

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad bin Hanbal(Hambali) dinyatakan bahawa seseorang yang bersumpah selain dengan nama Allah atau sifat-sifat kebesaranNya adalah termasuk dalam perkara syirik terhadap Allah serta terbatal akidahnya dan perlu bertaubat dan mengucap " La Ilah illa Allah".

Rasulullah bersabda dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh al-ImamAhmad bin Hanbal, "Suatu sumpah adalah bergantung kepada niat individu yang melakukan sumpah".  Sehubungan ini juga sumpah terbahagi kepada 3 katogari, iaitu;         

1)        Yamin Laghwi (Sumpah  Laghwi)-ia merupakan lafaz kebiasaan dalam masyarakat Arab seperti " Demi Allah Ya dan Demi Allah tidak……..".dan masa yang sama ia (lafaz dalam keadaan tergantung. Lafaz sumpah ini tidak  wajibkan kaffarah (denda).

2)        Yamin Mun'aqidah – lafaz  oleh seseorang individu sama ada untuk melakukan sesuatu atau meninggalkannya. Hukum sumpah ini wajib dengan kaffarah apabila individu yang bersumpah  menyalahi apa yang diniatkan.

3)        Yamin Ghamus  (sumpah bertujuan menipu, khianat  yang bercanggah dengan syarak seperti bersumpah untuk menghancurkan gerakan Islam). Ia termasuk dalam dosa besar.  Oleh yang demikian ramai di kalangan ulamak Islam mengatakan sumpah ghamus tidak boleh ditebus dengan kaffarah (denda). Namun dalam masalah ini, al-Imam al-Syafie tetap berpendapat bahawa sumpah ghamus termasuk dalam dosa besar dan wajib dikenakan kaffarah(denda)

Begitu juga  dalam masalah nazar. Individu yang bernazar untuk melakukan maksiat terhadap Allah seperti bernazar untuk meninggalkan solat fardu dan puasa ramadhan dengan sengaja, meminum arak atau bernazar untuk memusnahkan gerakan Islam, maka nazar tersebut hukumnya tidak sah (terbatal) disisi syarak sama ada dengan cara mengambil upah ataupun tidak mengambil upah . Menurut Jumhur Ulamak mazhab Syafie dan Malikiwalaupun nazar yang menyalahi syarak terbatal dan tidak sah disisi syarak namun ia tetap diwajib kaffarah sama ada dengan cara individu tersebut mengambil upah untuk melakukannya  ataupun  tidak mengambil upah .

Sesiapa yang bersumpah atau bernazar  untuk melakukan sesuatu atau meninggalkan suatu perkara yang tidak bercanggah dengan hukum syarak maka dia perlu menunaikan salah satu daripada kaffarah yang di wajibkan ke atasnya. Kaffarah bermaksud  denda  yang perlu dipilih dan dilaksanakan salah satu sahaja daripada yang berikut, iaitu;

1)             Memberi makan kepada  10 orang miskin dengan makanan yang biasa dimakan oleh ahli keluarganya sebanyak 600 gram bagi setiap seorang  ( Mengikut mazhab Syafie, Maliki dan Hanbali).

2)             Atau memberi pakaian yang menutup aurat  kepada 10 orang miskin (setiap seorang satu pakaian). Menurut al-Imam Malik dan al-Imam Ahmad, pakaian tersebut memadai bagi orang miskin dapat menunaikan solat dengannya. Bagi mazhab Hanafi, kaffarah dalam bentuk nilai mata wang mengikut kadar nilai makanan atau pakaian adalah diharuskan dan harus diberikan kepada hamba bukan muslim4.

3)            Memerdekakan seorang hamba- sama ada hamba  tersebut lelaki atau perempuan. Malah bagi al-Imam Abu Hanifah, al-Imam al-Tsauri dan Ibn Munzir mengharuskan memerdekakan hamba bukan Islam (kafir). Namun bagi sebahagian ulamak, hamba yang boleh dijadikan kaffarah ialah hamba perempuan sebagai mana dalam masalah kaffarah zihar.

4)             Berpuasa selama tiga hari

Bersumpah atau bernazar dengan selain dengan salah satu daripada nama-nama Allah atau sifat-sifat kebesaranNya adalah syirik. Manakala bersumpah dengan salah  daripada nama-nama Allah atau sifat-sifat kebesaranNya dengan tujuan khianat sama ada dengan cara mengambil upah atau sebaliknya seperti berniat untuk mengalah atau menghancurkan Gerakan Islam adalah tidak sah (terbatal) serta  tidak perlu ditunaikan. Malah sumpah dan nazar sebegini termasuk dalam rumpunan dosa-dosa besar.

`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Kelebihan Ramadhan


Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya( Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam) .-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri( bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-


1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.


1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi, Maktabah Al-Mnarah,Makkah.

2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani

3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.


Artikel-artikel lain yang berkaitan:

1. Adap berpuasa.

2. How to fast healthily during Ramadhan.

3. http://ramadan. emedia.com. my/

4. Bersahur cara Rasulullah.

`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Sekadar Peringatan

Adam AS
"Wahai anakku"...
"Dunia ini ibarat lautan yang dalam..Banyak orang yang tenggelam di situ. Jadikan takwa kepada Allah sebagai perahumu di situ, iman sebagai muatannya dan tawakkal sebagai dayungnya supaya kamu selamat.. Namun aku tidak melihatmu selamat!!"

Isa AS
"Laukku adalah lapar, benderaku adalah takut, pakaianku bulu, lampuku rembulan, kenderaanku adalh kakiku, makanan dan buah-buahanku adalah yang tumbuh di bumi. Aku bermalam tidak punya sesuatu dan pagi-pagi pun tidak punya sesuatu. Namun tidak seorang pun di bumi yang lebih kaya dari aku"..

Muhammad SAW
"Hai Jibril, dunia ini rumah orang yang tidak punya rumah, harta orang yang tidak punya harta dan yang mengumpulkannya hanyalah orang yang tidak berakal"..


`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Pertembungan Antara Sains Moden dgn Ilmu Wahyu (Al-Quran) & Hadis

Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan rapu. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikan Nya. 

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana 
menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan . Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang. 

Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. 
Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini "Janganlah kamu makan organ dalaman" . Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti: 
1. Hati 
2. Paru-paru 
3. Perut 
4. Hempedal 
5. Buah pinggang 
6. Jantung 
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam 
8. Telur ikan 
9. etc. 

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini 
. Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini? 

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan Isteri saya. 

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa 
anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah . Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam . Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut. 

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli 
sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya . Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot. Ia semakin sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran. 

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam.
Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya . Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas . Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui. Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu (Talesemia). Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun . Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi? 

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah  bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7. Satu perkara lain selain masalah masalah yang telah disebutkan di atas, 
anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun . Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam. 

Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih. Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya. 

Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, 
arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya. Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital 

Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. 
Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama . Arwah guru saya menasihati agar: 

1. Elakkan dari makan sebarang organ  dalaman seperti hati dsbnya 
2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya 
3. Elakkan minuman bergas 
4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah 
5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit. 
6. Makan buah delima 
7. Makan epal hijau 

Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata 
, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya.Sejak dari saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah . Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu ya Allah di atas rahmatMu. 

Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. 
Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia .. Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah). 

Saya yakin bahawa 
saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Tanggapan saya ini adalahberdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja . Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati . Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan 

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan Rasul Nya saja yang mengetahui dengan tepat 
. Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun . Subhanallah. 

Kepada mereka yang 
taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah, berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden . Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati 

Kepada ibu bapa yang bakal mendapat kenaikan gaji baru pada Ogos akan datang ini, saya ingin berpesan bahawa 
kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita . Setengah manusia sangat redha dan seronok untuk diracuni dengan menghisap rokok, minum arak dan menghisap dadah .

`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

Solat Tengah Malam

Solat Tengah Malam

Solat tengah malam penghapus dosa, penghalang maksiat 

MENURUT Syeikh Muhammad Solih al-Munajjid, ada beberapa faktor penting yang dilihat boleh membantu umat Islam untuk bangun bagi melakukan solat di tengah malam antaranya:

  • Ikhlas kepada Allah dalam setiap tindakan dilakukan bagi meraih keredaan-Nya, iaitu melakukan solat malam dengan merahsiakannya daripada pengetahuan orang ramai, ia bertujuan supaya tidak ada rasa riak dalam diri.
  • Hendaklah bagi orang yang melakukan solat malam itu mempunyai perasaan dalaman, bahawa Allah menjemputnya untuk bangun di tengah malam.
  • Mengetahui sedalam-dalamnya ilmu mengenai kelebihan bangun di tengah malam berdasarkan pengajian dan perbincangan.
  • Memerhati kepada kesungguhan individu terdahulu daripada kita yang istiqamah dan iltizam melakukan qiyamulail khususnya para solihin di kalangan sahabat dan ulama.
  • Tidur di atas lambung sebelah kanan akan memudahkan seseorang itu bangun di tengah malam seperti ditunjukkan Rasulullah SAW.
  • Tidur dalam keadaan berwuduk seperti ditegaskan Rasulullah dalam sabda yang bermaksud: "Apabila anda hendak masuk tidur, berwuduklah seperti untuk menunaikan solat." (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim daripada al-Barra'Bin 'Azib)
  • Bersegera masuk tidur (tidur pada awal waktu) terutama lepas solat Isyak seperti amalan dilakukan Rasulullah SAW.
  • Berzikir dengan wirid yang Ma'thur seperti Ma'thurat sebelum tidur (kerana ia menjadi benteng diri daripada kejahatan syaitan dan membantu untuk mudah bangun) atau membawa ayat pilihan dari al-Quran, baca doa tidur dan membaca tiga Qul.
  • Seboleh-bolehnya tidur sebentar pada siang hari yang dikenali sebagai 'Qailulah', iaitu sebelum masuk waktu Zuhur atau selepasnya.
  • Elak daripada banyak makan dan minum kerana ia boleh membantutkan hasrat untuk bangun di tengah malam.
  • Bertekad sedaya upaya untuk bangun malam dalam apa juga keadaan.
  • Menjauhkan dosa dan maksiat, kerana ia dikenal pasti sebagai penghalang pertama mudah untuk bangun di tengah malam.
  • Membuat perhitungan diri (muhasabah) jika tidak mampu untuk bangun di tengah malam.
  • Qiyamullail adalah ibadat yang menghubungkan hati kita dengan Allah (SWT)selain ia adalah sunat muakkad yang sangat dianjurkan oleh Nabi SAW.

Baginda SAW bersabda yang bermaksud:

"Hendaklah kamu lakukan solat di tengah malam, sesungguhnya ia adalah kebiasaan orang salih sebelum kamu, ia boleh mendekatkan kamu kepada Tuhan, penghapus segala dosa, penghalang daripada terjebak kepada maksiat dan dosa dan penawar kepada penyakit yang ada di tubuh." (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Tirmizi)




`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh