Sabtu, Ogos 23, 2008

Hari..hari yang cukup panjang...

Aku sekarang ni menjalani hari-hari yang amat panjang...sbb suami tiada di sisi...dia pegi bertugas jauh di perantauan...10 hari pada aku bukan satu jangkamasa yang pendek...2 3 hari pun aku rasa tak sanggup berpisah dengannye...

Sedih ni sbb rindu giler kat suami...anak2 pula asyik tanya ayah dia...aduh puas dah aku terangkan. Ape ayat lagi untuk dia paham dan tak tanya lagi...setiap kali dia tanya aku mesti nangis...bukan dia je yg rindu...aku lagi rindu...huhuhu...

Nasib baik leh chat tiap2 hari...tadi dpt dengar suara pakai headphone pastuh dia nampak kitorg kat rumah pasal laptop aku ada camera...suke tergelak2 dia nampak kitorg kat depan komputer...hilang sikitlah rindu dia kat anak2...tapi aku tak ler pasal tak nampak dia...dia kata esok dia nak beli camera...nnti aku leh tengok dia kat sana hehe...

Aku dapat dah kawan kat blog ni nama dia Tirana...akak Tirana...seorg yang amat sempurna pada aku. Suka sgt datang blog dia sbb dia ada byk cerita...aku patut contohi dia...

Cuma aku rasa cam bersalah plak bagi komen kat blog dia pasal aku ni rasa bertuah sbb tak menyusahkan mak baba pasal aku tak belajar tinggi2...aku tau dia ada degree...tapi tak berpeluang bekerja...tapi berjaya sebagai surirumah tangga...punya suami yg berjaya dan anak2 yg bijak...hasil dari penat lelah dia...menguruskan segala urusan rumahtangga...

Aku bukan ape...ntahlah...rasa terkilan je dgn anak buah yg tak sempat nak balas segala jerih perih mak ayah dia yg dah banyak buang duit simpanan semata-mata menyambung pelajaran ke Universiti...aku ni jeles sebenarnya sbb aku tak berpeluang belajar sampai U walaupun sebenarnya keinginan tu amat menggunung kat hati aku ni...malangnya peluang untuk aku tiada...aku rasa cukup dgn 4P untuk melayakkan diri tapi mungkin ada hikmah dgn semua tu...mak ayah aku pulak bukan berduit masa tu...

Pernah gak aku mintak untuk masuk kat Kolej Yayasan Melaka kira ada francais dgn UKM universiti idaman aku...tapi duit plak halangannyer...mahal giler...pada aku ler pasal aku bukan org senang...

So terpaksa lagi kuburkan segala impian...aku mula bekerja...sebenarnya aku mula bekerja pun masa umur aku 15 tahun..kat kilang biskut...budak sgt lagi masa tu..asyik kene buli je..pengalaman punye pasal aku tak kisah...janji dapat gaji...untuk beli radio idaman aku...

Byk gak aku beli brg hasil dari titik peluh...aku mmg puas sbb brg2 tu semua ada sentimental value kat aku...aku akan ingat penat lelah aku bekerja...nak kata aku ni berdikari orangnya hmm mmg iye pun...sbb semua urusan hidup aku uruskan sendiri atas bantuan sikit2 dari abang2 aku...tapi yg paling byk membantu abg zai aku...dia tu penah paksa aku amik periksa SPM sekali lagi dlm jurusan sastera pasal aku punye keputusan jurusan sains tak elok...dpt pangkat 3 masa tu...cume layak utk STPM...aku terpaksa amik SPM kedua dlm sekolah yg sama masa aku tingkatan 6 rendah...semua pelik sbb aku dah masuk tingkatan 6 tapi amik exam lagi...ape nak pelik sbb aku rasa mesti ada sebab abg aku buat camtu...

Dapat elok sikitlah walaupun aku bukan belajar sgt...dpt pangkat 2. Aku pun heran...camne lak leh dpt pangkat 2 sedangkan aku ni takde pun basic sastera sbb aku ni dari jurusan sains...dah ler baca buku dan belajar sendiri jer...kelakar sungguh rasanya...

Keputusan itu ler yg buat aku sedikit bersemangat utk teruskan pelajaran dlm STPM...dlm jurusan sastera...kecelaruan bidang pendidikan aku ni...jap sains jap sastera...salah cikgu aku dulu ler pasal paksa aku masuk jurusan sains sedangkan aku tak minat...nak masuk kelas sastera tak di terima pasal dah penuh...

Tapi mmg takde rezeki plak...kawan yg sama keputusan dgn aku dapat plak sambung...rezeki dia...aku redha...pasal aku byk pengalaman kerjalah aku diterima bekerja di Syarikat Pantai Medivest...semata-mata pengalaman kerana pesaing aku masa tu budak degree& diploma jer hehe....

Aku dah bekerja sikit punye bagus siap ada meja sendiri, komputer sendiri...rak fail sendiri..punye selesa..sedangkan kengkawan yg melanjutkan pelajaran ke U dulu masih lum dapat kerja...itu yg rasa bertuah tu...Allah jadikan sesuatu perkara mesti ada sebab dan untuk kebaikan kita...aku bersyukur sgt...so aku dapat cepat balas jasa mak ayah dgn kurangkan beban perbelanjaan dia...dapat gak bagi berkat aku bekerja...alhamdulillah...

Walaupun gaji tak banyak sgt tapi aku puas ler pasal tak menyusahkan mak baba. Aku tak dapat plak bayangkan diorg nak kene kuar duit simpanan semata2 untuk aku belajar tinggi2...pastuh suami suruh genti kerja utk jaga anak sbb nak pindah rumah sendiri...

Jadilah aku seorg surirumah sepenuh masa...bermula tahun lepas...dah setahun lebih dah...baru setahun lebih...kehangatan merasai alam pekerjaan tu masih terasa...keseronokan bersama kengkawan..shooping..mengulau...borak...uih...rindu sungguh...

Tapi hakikatnya sekarang inilah aku seadanya...seorg yang hanya mementingkan keluarga sahaja...dah tak peduli pasal org lain dah...mula2 bosan pastuh rasa huiiii...byk giler rupenyer kerja jadi surirumah tangga ni...dulu klu demam leh mc pastuh rehat jer kat rumah..mak siapkan makanan...cheh...sekarang ni walaupun aku demam tak leh bangun sekalipun aku gagahkan diri memasak dgn tangan mengigil2 untuk suami dan anak2...tiada istilah rehat...atau MC...

Tapi aku puas dapat buat camtu...ntahlah...rasa puas...mulia sungguh kerja seorang surirumah tangga ni...kalau dulu tak terfikirpun...sekarang baru dapat rasa...terutama kat mak aku yg byk berkorban utk aku...byk tul aku nyusahkan dia masa tinggal dgn dia...dari muda sampai dah kawin ada anak...masih dia yg jaga...penat ke letih ke dia tak peduli gak...dia jaga gak..uih sedihlah bila teringat penat lelah dia tu...

Berbalik cerita anak buah aku tu...bukan aku marah dia...dia mangsa keadaan. Suami dia perlu ditugaskan jauh ke Sabah. Jadi tiada jalan lain melainkan diorg cepat kawin supaya tidak terjadi perkara2 yg tidak diingini di sana. Sekarang ni diorg bahagia kat sana berdua...tapi terseksa kerana tinggal dlm hutan yang tiada kemudahan yang mudah didapati seperti tinggal di bandar...nak bekerja untuk hilangkan bosan pun tidak berpeluang...kesian pulak bila difikirkan nasib dia...

Tapi aku yakin suatu hari nanti hidup dia sekeluarga akan berubah dan berpindah ke semenanjung dan akan mencari pekerjaan yang sesuai untuk dia dan akhirnya dapat membantu mak dan ayah dia supaya tidak lagi bersusah payah seperti sekarang dengan menjual kuih pagi petang...tiada rehat...hanya penat...masa untuk diri sendiri amat terhad...aku sedih..sedih tengok kakak aku...bilalah dia nak berehat dan hidup senang tanpa susah payah bekerja camtu...

Maaf Along kalau baca blog busu ni...busu tau bukan kehendak ko semua ni terjadi...tapi busu yakin suatu hari semua akan berubah dan menjadi seperti yang dirancang...

Hidup ko masih panjang..umur masih muda...masih byk peluang lagi...jgn putus asa...masa akan menentukan segala-galanya...

Sekian sahaja nukilan dari aku...sedih lak rasanya...

(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

2 ulasan:

Tirana berkata...

Salam Rina...

Rindu ek..hehehehe..Sabar la..

Kak tirana pernah terpisah dgn hubby selepas setahun kawin selama hampir 3 tahun. Dia kat Malaysia, kak tirana di oversea. Sambung belajar punya pasal..hehehe..

Lepas tu setahun lepas, terpisah lagi selama setahun, dia pulak kat oversea, kak tirana di malaysia. Baru aje dia balik bulan april lepas.

Dua kali tu lah yang terpisah lama. Kalau setakat seminggu dua, selalu sebab hubby sering outstation ke oversea. Sekarang ni pun dia balik ke KL during weekends aje. Weekdays dia di JB, kerja kat sana.

Itulah kak tirana kata..tak semua perkara yang kak tirana inginkan, kak tirana dapat. I win some and I loose some. Itu adat hidup di dunia dan kita kena tabah menghadapinya kerana kak tirana yakin..apa saja yang Allah takdirkan, tentu ada hikmah di sebaliknya walaupun pahit dirasa...

poohbeby berkata...

busu,sbrla busu..org phm n sdhlak bc blog busu ni..sapa kata busu xley nk smbg blja busu..busu pnh dgr x, org tua yg umr dh 70 lbh pn dh msk u tau..kalo busu nk busu ley wt permohonan jarak jauh busu,sbtu ahad je g klas..bolelah busu..rmai org yg dh kwen wt cm2 tau..org pn mmg ada keinginan nk smbg degree..2la mslhnye duit..org mmg nk bntu mak ayah org..org lg kesian busu..pas2 org berazam nk kje btl2 n sguh2 kt maxis nnt.insyaallah org akan belar bnd baru dgn sungguh2..kalo busu nk mohon u, busu ley tgk website busu,org pn cdg nk aply uitm thn dpn..thn ni nk aply xley sbb ari2 xamik muet..

busu jgn sdh2 tau busu..org pn kesian kn dak long gak..sia2 degree dia cm2..maybe dh nsb dia cm2..mgkin ada hikmah disebalik sume2.2sbb org slalu rangsang n nasihatkn dak jo,blaja btl2..org nk dia jd pling berjaya dlm family kitaorg..sbb dia pndai sgt2 wpun dia nkal..org jeles ngn dia sbnrnye..biala kakak2 n abg dia xbjy sgt, tp org nk dia bjy dlm hdup..org xnk dia nyesal kemudian ari..

busu ptt besyukr tau zmn skg ada teknologi..dpt gak berhubung pkai hanset n internet..mak dl kn tgl ngn ayah tau..tepon xde, tenet xde tau..busu sbr byk2 tau..

Hatiku...