Rabu, Februari 11, 2009

Nak letak tajuk ape ek?


Semalam masa aku tengah kat traffic light aku ternampak sorang pompuan tengah mengandung dgn anak dia berjalan kaki...

Mungkin dia nak balik rumah dan baru habis pemeriksaan kesihatan kat klinik kesihatan yg berdekatan..

Aku teringat kat kawan aku..yg tinggal dekat situ..hmm..apalah khabar dia agaknye....

Sekali aku amati pompuan tu betul2..hah itu ler kawan aku tu...Norazira namanye..

Mengandung lagi??!!..tiap kali aku terserempak dgn dia mesti dia tengah mengandung..

Aku kenal dgn dia dr aku tingkatan satu sampai tingkatan 3 jer...

Dia terus genti sekolah pasal dah kawin..dia tak habiskan sekolah pasal nak kawin dgn lelaki yg sebaya dgn dia dan dah genti sekolah masa tingkatan dua sbb nak keje..tak silap nama lelaki tu Zuriman..

Mungkin malas nak sekolah dan kesempitan hidup buat dia genti sekolah dan cari keje tanpa PMR..ntahlah..harap2 dia berjayalah skrg nie..

Tentang kawan aku nie..dulu masa sekolah dulu..nak dekat PMR..mak dan ayah dia penah datang rumah aku..cari anak dia tu..sbb anak dia lari dr rumah dan tak balik2 dah seminggu masa tu.

Aku pun pelik jugak sbb aku pun tak tau citer pasal dia..dia ni sorang yg pendiam dan tak ler jenis sosial ataupun gedik..

Tak sangka dia leh bertindak gitu..kesian mak ayah dia..walaupun itu bukan mak ayah kandung tp hanya mak ayah angkat..dia ni kira cam anak terbuang lah kot..mak ayah dia tak nak jaga dia..jadi keluarga angkat dia yg jaga dr kecik..tp dia tak kene dera sbb aku kenal mak ayah angkat dia..mmg baik sgt..kitorg mmg dulu datang beraya kat rumah dia, ayah dia mak dia mmg baik..

Mak ayah dia pun terpaksa terima hakikat dia nak kawin dan tak amik PMR jugak..ape leh buat dah dia tak nak belajar lagi...takut dipaksa kang dia lari lagi dr rumah.

Lepas tu kitorg langsung tak dengar khabar berita pasal dia...sehinggalah satu hari aku terserempak dgn dia..mengandung dan masih memegang baby kecil..dgn 4 org anak lagi yg berderet..tak sempat tegur pasal dia pun bz dan nak balik..aku nak masuk shooping... 

Ni aku jumpa mengandung lagi..agaknye dah 10 kot anak dia sbb aku jumpe pun selang beberape tahun..kalau tiap tahun dia mengandung..fuh..mmg banyak ler anak dia...

Dia tak gemuk pun..kurus sentiasa mcm dulu jugak..yelah..ramai anak dia..

Tak pastilah dia menyesal ataupun tidak dgn tindakan dia..tp dia dah pilih hidup dia jadi begitu..jadi nak tak nak dia kene tanggung jugak kan..

Aku rasa diapun dah tak kenal aku dah..lama sgt dah..tp aku mmg tak penah dapat tegur dan bercakap dgn dia..nampak gitu jer..dari jauh...

Agaknye ada lagi ke perkara itu skrg ataupun dah biasa dengar?...

Rugi lak rasanye habiskan masa muda dengan berkahwin awal sbb takut bosan..dan memberontak bila sampai tahapnyer...biasalah nak layan kerenah anak2 ni..aku sendiri pun leh jadi giler dan rasa nak lari jauh2...

Tapi camne pun aku mmg tabik lah kat org yg leh bersabar..jaga dan layan kerenah anak2 yg nakal nie...contoh terdekat kakak ipar aku...anak dia pukul terajang tumbuk kepala dia pun dia buat diam jer...punyelah sabar..aku rasa dia ni dah taraf malaikat dah masa tu...sbb kalau akulah..mmg aku terajang balik dah hehe... 

Mungkin aku ni dibesarkan dlm keadaan yg selalu di marah dan dipupuk tiada keyakinan diri menyebabkan aku camnie...menyebabkan dalam diri ni cam memberontak utk marah sbb mmg aku diajar lagi dulu hanya marah marah marah...tak penah pun nak slow talk..sehingga aku hilang keyakinan diri...mungkin...sbb bukan baba jer tp adik beradik aku yg lain jugak..seolah buat cam aku ni mmg tak guna satu hapa pun...cepat lupa dan mmg bodoh sgtlah... sedih tu mmg sedih...aku takde langsung keyakinan diri sehinggalah lepas aku SPM aku bangkit semula perbaiki diri dan jadikan diri aku ni berharga dan punye nilai yg tinggi walaupun belajar tak setinggi mana hehehe...sekurang2nye aku cuba bina keyakinan diri dan berdepan dgn dugaan hidup dgn lebih matang...termotivasi gitu.. 

Eh dah lari topik lak hehe...

Tapi ape pun kehidupan masa lampau mempengaruhi kehidupan kita hari ni...jika tak kuat semangat nak lawan maka kita akan terikut2..seolah berdendam dan melepaskan dendam itu pd org lain plak...

Itu pendapat aku...

Apa pendapat korang pulak??

post signature



(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

5 ulasan:

Tirana berkata...

Nrina...

kak tirana kalau baca cerita Nrina, mesti tergelak sorang2..hehehe..Siap kata nak terajang balik tu...adeehhhh... Betul, cara kita dididik semasa kecil sebenarnya sedikit sebanyak mempengaruhi tindakan dan kehidupan kita sekarang. So hati-hati didik anak sendiri...

~Cinta Cukulet~ berkata...

betul tu kak..saya pun camtu jugak..saya sekarang ni adalah bayangan saya di masa lampau..wahh ayat hehe..tapi cam gitulah..apapun trylah perbaiki apa yang termampu

CuTeMiUt78 berkata...

betul nnrina, cara didikan mak ayah kita mempengaruhi tindakan kita terhadap anak2.. tapi klu blh kita buat la yg terbaik kan.. mendidik anak2 ni.. perlukan kesabaran yg tinggi.. terpulang pada kita camne nak mendidiknya

Tie berkata...

Ha ha....

Bila baca entri nrina ni macam betul2 dengar pot pet nrina kat depan skrin ni....kelakar laa....macam2 je.....

Umi Nazrah berkata...

kdg2 rasa mcm nk kembali ke masa lampau utk fix balik apa yg dh salah..tp mana mungkin itu boleh berlaku..

Hatiku...