Ahad, Februari 22, 2009

Kebencian Terlampau..

Kata2 aku kat bawah ni akan menguris perasaan sesetengah pihak dan seakan bersikap kurang ajar..jika tidak sanggup untuk menerima kenyataan yg aku begini..sila jgn baca ok...tp aku tau..lagi keterujaan korang nak baca kan... jgn marah aku kalau nak komen tp boleh nasihatkan je hehe..

Emosi aku dah ok sikit..tp masalah sekarang ni plak..sakit tekak huhuhu..MyEm0.com

Suara dah timbul tenggelam dah..sakitnye tekak ni tak bolehlah nak digambarkan dgn kata2..amat sakit sgt sampai rasa nak termuntah..

Semalam dah amik mak balik sini sbb dia gado dgn baba lagi...asyik gado jer..bertahun2 camtu gak..MyEm0.com

Baru 3 hari jer..bukan seminggu pun..sekarang kalau mak tinggal lebih dari sehari jer dgn dia mesti ade je benda yg buat emosi mak terganggu...

Kesian mak..terpaksa menderita sebegitu punye lama sejak dari awal perkahwinan..sakit pun masih jugak dia nak menyakitkan hati..kalau gado pasal hal baru takpe..ni tak, asyik nak ungkit benda lama..naik muak mendengarnye. Sampai org yg dah meninggal pun dia nak sebut2 jugak..pasal tu mak menderita sakit sbb jiwa dia sentiasa tertekan.

Aku tak malu kalau mak nak bercerai dgn baba tp aku malu jadi anak baba...biarlah kata dah tua2 pun nak bercerai tp korang tak berada ditempat keluarga aku..MyEm0.com

Dahlah tak pegi solat jumaat lagi pasal takut mati tengah jalan...pelikkan alasan dia..org nak sangat mati dlm keadaan buat baik tp dia tak nak..tak tau lah dia nak mati cara mana...

Nak bersabar pun..dah naik muak dgn bersabar..nak muntah darah rasanye..sbb makin kita sabar makin menjadi2 perangai baba..kalau apa yg dia cakap tu betul takpelah jugak tp hanya sekadar prasangka buruk dan anggapan kotor dia jer...

Masalahnye..baba ni kalau diberi anugerah pelakon lelaki teramat terbaik kedebaboom...mmg dialah yg menang..takde sape boleh kalahkan 50 tahun berturut2..

Depan org lain punyelah baik mcm malaikat..cakap lembut..tp dgn keluarga sendiri cakap mcm s***.. semua yg tak baik semua nak sebut..MyEm0.com

Masalah ni takkan selesai sampai bila2 selagi dia hidup...aku dgn mak yg tinggal lama kat rumah je yg lebih arif dan tahu sgt dgn perangainye...

Mmg berdosa benci baba...tp aku takkan nak merelakan dia buat mak sakit hati berterusan..sepanjang aku hidup ni..tak penah aku dengar perkataan maaf dari mulut dia. Pd dia ape yg dia buat semua betul..Ego dia lebih tinggi sampai langit punye langit ke langit..bukan lelangit dlm mulut tu plak..MyEm0.com

Korang bayangkan dia tuduh mak aku ni berzina dlm usia yg 'dah monopos'..sedangkan mak tak pernah pun buat camtu malah mmg takde keinginan pun..kalau betullah..jgn kata dia..aku pun dah benci mak..yg pelik walaupun dia tuduh mak gitu tp tak nak ceraikan mak aku..bodohkan..

Patut sebagai seorang ayah kene tunjuk contoh baik pada anak2 tp sebaliknye..jgn haraplah nak dengar nasihat dr anak2 sbb ego..anak2 plak dituduh kurang ajar..

Sikap dia dah lengkap sebagai seorang yg munafik..

Ohhh...plzzzlah..makin aku ceritakan makin sakit hati..

Betullah kata pakar motivasi..ibu bapa kalau nak bergado..jgn depan anak2 sbb nanti anak2 hilang hormat..

Aku hanya menganggap baba aku sakit mental je...doa diberi kesabaran je yg mampu sbb utk dia berubah huhuhu..tunggu kiamatlah..

Aku nasihatkan mak...mak, mak ni macam Palestin tau..kene bom..kene halau..ditindas tp tak mampu buat apepun..satu dunia pun hanya boleh bantu ringankan beban dan kesian je..baba tu macam Israel..satu dunia marah pun dia masih buat tak tau je..Allah tak jatuhkan bala pun kat dia malah dia makin bangga dan berkuasa..Jadi mak jangan harapkan Israel tu akan berubah sikap dia untuk berbaik dgn Palestin...dia tetap akan tindas selagi dia masih hidup didunia ni..melainkan semua rakyat Israel dan Yahudi mati...tp mampu ke nak bunuh? Tunggu kiamat jelah nampaknye kan hehehehe...

Dahlah..

Hari ni hujan jer sepanjang petang..alhamdulillah..lama dah nak tunggu hujan bagi hilangkan taik kucing depan rumah aku tu..dah jadi jamban dia dah..bukan sekor yg berak..berekor2..berpintal2..hish geram betul..

Eh apsal aku ni nak marah2 jer kan...

Dahlah sakit tekak..sakit hati..sakit jiwa..arrrgghhhhhhh!!!!MyEm0.com

post signature



(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

12 ulasan:

@LiYaNNuaR ツ berkata...

uiks.... mcm tu pulak yek... huhuhu... soba.. soba...

♥maziah♥ berkata...

mak aihhh..awat teruk na ni...
sbr ye kak rina..dugaan untuk mak ngn akak..nk menguji akak kuat atau tidak..yg pasti akak mmg kuat..

CuTeMiUt78 berkata...

uish... byk2 bersabar ya. wlau camne sekalipun buruk baiknya.. dia tetap baba nrina kan.. byk2 bersabar ya..

~Cinta Cukulet~ berkata...

sabarlah kak..dugaan Tuhan pasti ada hikmah disebaliknya..hidup tak selalu indah tapi mentari jugak belum berhenti bersinar huhu..:D

Tanpa Nama berkata...

agtagfirullahalazim...
ada jugak orang macam nie ek?
sabar ek kak..
baik buruk.. die tetap baba akak..
doakan agar pintu hati die terbuka untuk bertaubat..

Tanpa Nama berkata...

sabar la nrina..macam mana buruk pun dia tetap babah awak,tapi ye la kan kita bukanye berada dalam situasi awak..selagi boleh bersabar awak sabar ye..
Re:A'ah saya duduk melaka,masjid tanah..awak paya rumput mana eh?Alor Gajah @ Masjid tanah..(banyak sangat paya rumput kat melaka ni ha..)

Tie berkata...

Ooo....Tenangkan hati, adek ooii!!

Mula2 Nrina harus bersyukur kerana hubby nrina tu tak macam tu perangainya.

Kedua, janganlah terlalu marahkan baba tu, buruk2 dia tu tetap ayah Nrina. lebih2 lagi usianya dah lanjut. Kadang2 dia tak sedar dan tak ingat apa yang telah dia lakukan.

Setiap orang ada kelemahannya. Dia tentu ada juga kelebihan. Nrina berupaya membesar dan menjadi seorang yang penyayang dan bertanggungjawab.

Ibu nrina perlukan perhatian. Nasihatkan dia, beritahu yang baba tu dah kurang ingatannya. Syukurlah dan berdoa agar kita tidak begitu bila tua nanti. Ini adalah dugaan buat ibu dan nrina.

Kak tie pun ada dugaannya...cuma kak tie belum bersedia utk berkongsi di blog tu....

Nrina, maafkan kak tie ni, tapi kak tie harap Nrina janganlah kutuk baba Nrina tu. Anggaplah fikiran dia tidak stabil. Jadi, Nrina dan keluarga termasuk ibu nrina tu berdoalah agar hatinya menjadi lembut, baca surah2 tertentu, beri dia minum airnya... Insyaallah... Kak tie biasa buat gitu...

Setiap kali selepas sembahyang berdoalah utk kesejahteraan ibu dan baba nrina...kemudian utk suami dan anak2. Ianya berkesan tau!

Dan....jangan monyok lagi. Kang anak2 yang kecik tu heran, rupa ibu mereka naik kedut lak sebab terlalu runsing, hi hi .....

Oh, ya...kalau nak elakkan kucing tu 'melepas' kat dpn rumah tu, setelah bersihkan, cuba bubuh benda2 berbau seperti dettol atau serai wangi...supaya kucing tu tak terpikat nak buat kerja tu di tempat yang sama....

kEy berkata...

sy nak k0mEN smE sepErti tiE~
haha~
paRK nmE jap~
hehe~

atie berkata...

Sabar nrina...sabar banyak2 dik, jangan ikutkan emosi sangat. moga rina dapat menerima seme tu dengan hati yang tenang

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) berkata...

aliya:
sohalah ni hihi..

maziah:
insyaallah akak cube kuatkan hati..

cute:
hmm..itulah..

cinta cukulet:
mentari kalau tak bersinar..tak keringlah baju kat jemuran tu huhuhu..

alongarman:
tulah..masalahnye mmg ada jugak lagi saki baki org tak sedar diri ni..belum terhapus lagi hihi...

emyomar:
saya paya rumput kat rumbia..area nak g alor gajah..

kak tie:
terima kasih kak tie sbb komen punye panjang hihi..

saya tak marah kalau ada org nak tegur sbb saya dah bersedia..puas dah pk nak publish atau tak entry yg dah tertulis tu..

dah lama nak cerita kat semua org tentang keadaan keluarga saya sebenar dgn adanye sorg baba yg mengamalkan sikap tak betul..

selagi tak luah selagi tu terbuku kat hati..biar semua org tau masih ada perangai org semacam ini dan ini bukan lakonan..

saya tak boleh nak kategorikan baba tu hilang ingatan sbb dia masih ingat perkara yg terjadi berpuluh tahun dulu..masih diungkit sehingga ke hari ni..
saya boleh kategori dia sebagai gile je..

cara didikan dia pd saya..langsung tak pentingkan didikan agama masa kecik..org lain semua ada g sekolah agama..saya tak..tak amik peduli pasal pendidikan saya sedangkan saya anak yg bongsu..takde pun nak beri galakan utk saya sambung belajar dan korbankan duit...semua atas inisiatif diri sendiri je..

mmg tak dinafikan..bukan semua buruk mmg ada yg baik tp sebagaimana dia hanya ingat perkara yg buruk jadi mmg itu jugaklah saya ingat..

org jarang sebut benda yg baik2 tp yg jahat dan buruk jugak org suka bercerita dan ingat..

anak2 saya kalau tengok sape nangis diorg akan bagi tisu dan pujuk hehe..so kalau sedih pun jadi terhibur dgn gelagat diorg..

apapun kak tie..terima kasih byk2..segala nasihat kak tie akan saya buat terutama taik kucing tu hehe...ntahlah dulu takde sgt tp sejak letak tar kat kawasan bertanah tu dia mmg makin mengganas sesuke ati membuang kat depan pintu pagar tu mungkin pasal marah tempat dia selalu membuang dah di tar hehe..

key:
boleh aje key...

kak atie:
kalau dari segi tulisan mmg nampak terlalu emosi tp takdelah skrg ni..dah luah so saya ok je hihi..

Unknown berkata...

harap sabar je Rinna
Kadang kite hadapi masalah yg sama
cume jgn kite pon nanti jadi cam tu tuk anak2 kite.
Doakan yang terbaik itu lebih baik.
ps: kucing tu mmg..kite dulu selalu marah2 kucing sbb de suke berak dpen umah..bile nka gostan kete..abis kene tyr..one thing kucing ni lagi kite marah..lagi de buat..so kite kene ignore aje jgn marah ...hahaaha mmg susah kan nak elakkan xmo marah..now rumah kite xde dah..bile ade taik aje kite bersihkan..ckp time kasih ye kucing2..nanti bile2 bole berak sini lagi..tgk2 dah lame tade hehehe..cubelah petua nih!

Sheikh berkata...

salam Nrina !

saya teringin nak komen entry nie... tapi jari saya x mampu... jika saya ada keyboard huruf jawi mungkin la jugak saya boleh type kan dari sumber2 dalil rujukan dari mana2 kitab ker hadis ker AQ ker...

Apa pun sesuatu yg dianggap Bulat itu biasanya sifatnya berputar atau bergolek atau berpusing.....

untuk carix jalan keluar kepada ketenangan ialah..... KEMAAFAN... itu yang nabi kita ajar dan sebaik2 nasihat tentu la dari Muhammad SAW !

Hatiku...