Jumaat, Mac 13, 2009

Rehat Diet..

Tetibe je terajin plak aku...

Masa amik mak ari tu..aku ada tanya camne nak buah kuih wadeh ni..mak aku pun amik ler kacang dal kat rumah dia..bawak ke rumah aku..

So daripada kacang dal tu diam menyepi diri..aku pun mengorak langkah baru..konon nak manfaatkanlah kehadiran kacang dal tu hehe...

So dgn bertanyakan pd mak aku camne nak buat..jadilah jugak percubaan aku yg pertama..nasib baik mak aku lum lupe sgt nak buat kuih ni hehe...senang sgt sebenarnye.. 

Sebelum aku lupe..baik aku tulis dlm blog hehe..

So pada yg nak belajar..leh amik perhatian ye puan puan sekelian...

Mulanya sila rendam kacang dal...kasi lembut..paling kurang 1 jam..

Lepas tu blender jgn lama..kang hancur sgt..kejap je..simpan baki kacang dal yg lum blender utk tabur atas adunan tu nanti..

ni daun bawang..sadri..





lepas blender..tos kan dulu..supaya adunan tu kering dan senang nak bentuk..


masa tos kan tu...buang air kat tadahan air tadi..mesti jumpe mendak kacang dal tadi..so kaup mendak tu tadi..letak dlm adunan.. pastuh letak garam..pak aji sikit je..


bawang besar..cili hidup..aku main belasah je..bawang kalau letak lebih lagi manis tp jgn byk sgt..bawang akan keluarkan air yg menjadikan adunan cair..kalau boleh bawang tu toskan jugak lepas potong supaya air tak takung. 


gaulkan pastuh letak tepung beras sikit..jgn byk plak..tepung beras tu bertujuan utk lekatkan kacang dal tu supaya mudah dibentuk masa nak goreng..


ni kira dah siaplah..amik sikit tepek kat tangan bentuk bulat leper..letak dlm kuali...api jgn galak..perlahan je..takut yg luar hangus tp dlm tak masak..


see...percubaan pertama yg bolehlah nak dikatakan berjaya...ops lupa..sebelum nak goreng tu..masukkan daun kari dlm kuali dan dlm adunan..sedap sikit bau dia hehe..


siap dah..silakan makan..aku siap bagi jiran sebelah lagi...


aku malas nak masak nasi pasal malas nak masak lauk hehe..so masak mee basah je..


giler kan aku..makan 2 org je..tp masak sampai sebungkus mee..so dah rezeki jiran sebelah jugak hehe..


kuah mee basah..kureng sikit rasanya pasal aku pakai bahan mentah dlm peti ais yg dah lama terperap hehe..kira penghabisan stok lah nie hehe...


sambil tu goreng lagi wadeh ni...dah habis masak mee basah pun..wadeh ni lum habis goreng lagi..


Burp!!..hasilnye...

Kira hari ni aku lupakan diet jap...rehat sehari..esok tak pasti lagi hehehehe...

Takpelah asalkan berat aku tak naik 70kg balik..tp cam dah nak dekat2 je huhuhu...

post signature



(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

4 ulasan:

Ciklinn berkata...

wah sedapnyer rina..takpe rehat sehari utk diet... hahhaha tapi kira diet gak tu ... sbb no nasik okeyyy...sedaplah tgok kuih tu..lama tak mkn.. leh try buatlah pasni..

CuTeMiUt78 berkata...

uish.. menjadi ler.. emmm blh ikut ni

atie berkata...

lama dah nak cuba, sebab suka kuih nih...TQ nrina berkongsi resepi

Sasha berkata...

wah!! bole try ni... kuih kesukaanku...

Hatiku...