Rabu, Mac 04, 2009

Aku dah temui kebahagiaan itu

Hmm...

Hari ni aku dlm 50% dlm kesihatan tp disebabkan aku bedal ubat semalam terlebih dos dan aku tido punyelah lama maka oklah sikit berbanding semalam.

So mood aku hari ni amatlah baik sehinggakan aku telah membuat hati aku gembira dan tenang seperti yg aku inginkan sebelum ini..

Nak tau ape..

Aku kemas rumah dan keadaan rumah aku seperti sediakala seperti yg aku inginkan sangat2...

Tak semak..lantai tak berminyak..mainan tak bersepah..baju tak bertimbun pasal dah basuh..tilam berjemur..dan aku berpeluh..

Walaupun dlm keadaan yg masih menggigil dan lemah..ntahlah rasa bersemangat nak berkemas hari ni..

Habis mainan budak2 ni aku buang..tapi pilih dulu dan hasilnye..2 plastik beg sampah..fuhh!! punye lega dah buang mainan yg nyakitkan mata aku tu..

Pasal lantai dan mainan ni yg menjadikan aku pening dan takde mood sebelum ni..baru ari ni aku tau apsal aku emo sampai aku jadi nak giler..

Perasaan yg dipendam rupanya..

Perkara yg aku paling pantang dlm rumah adalah lantai kotor dan bau busuk...itu yg mmg dari aku pindah rumah ni lah pasal aku sendiri yg tetapkan peraturan tu..pasal tu aquarium letak kat luar pasal aku bising rumah bau hanyir..

Jadi aku rasa tak rugi beli penyegar udara sampai 4 biji..bilik tido 2, bilik keje 1 dan dapur 2..

So sejak aku jaga mak...dia kan sakit so selalu kene urut..kene gunakan minyak kan...pasal minyak ni lagi satu kepantangan aku..jgnlah nak urut minyak gamat..kalau takat colek sikit kat tangan pasal luka tu..aku tak kisahlah sbb tak melibatkan lantai..

Kalau hubby suruh urut badan dia..aku sanggup guna minyak aromaterapi dari minyak selain dari minyak tu..kalau minyak wangi pun takpe hehe..janganlah minyak angin ke..gamat ke..bot bot ke..dakam ke..dan yg sewaktu dgnnye pasal aku amat tidak suke bau itu...musnah kewangian rumah aku...

Oleh itu..sejak jaga mak..nak tak nak..suka tak suka, aku terpaksa merelakan mak utk mengurut menggunakan minyak yg aku paling tak suka...itupun penah dia kata nak urut pakai minyak gas pasal ada org kata minyak tu mujarab utk penyakit gaot...Ooohhhhhhh!!! aku nak meraung rasanya..

Yang itu aku cakap terus terang...mak kalau nak guna minyak gas..tak boleh kat rumah ni pasal tindakan anak2 tak dijangka..so kalau termakan ke ape ke..innalillah ler jawabnye..so mak aku faham..tapi penah jugak sebelum dia datang rumah aku dia dah urut satu badan dia dgn minyak gas tu so bila masuk rumah..semerbak bau tu kat rumah..hati aku terus panas dan mood aku terus berubah..tak tercakap apa..sentap beb sentap..puh..puh..

Lagi satu..aku penat sgt dah rasanya..bukan penat jaga mak tp penat nak mop rumah setiap hari dan setiap masa utk pastikan lantai tak melekit..aku geli pijak lantai yg melekit disebabkan minyak..Ooohhh pllzzzzzzzzzzzzzzzzlah..dah namapun aku pantang kan..so mmg benda yg aku elakkan sebenarnya sedang aku hadapi skrg...

Sebulan dua tu masih boleh bertahan..masih ada kekuatan utk aku bersabar..tp bila dah 3 4 5 6 bulan..aku rasa cukuplah..pasal tu aku ni dlm keadaan tertekan tp dulu aku tak perasan ape ke benda tu tp skrg baru aku tau...

Seperti mana bila balik rumah mak dan baba..kaki aku takkan selesa pijak lantai sbb mmg melekit sehinggakan segala habuk pun melekat kat kaki...so kalau takde selipar dlm rumah..aku terasa mcm aku pijak cacing..itulah perasaan aku..perasaan tu akan sampai ke tengkuk dan aarrggghhhhh...susah nak cakap..plak tu lap kaki sikit sgt..yg ada pun dah berlendir..hish..bau jgn cakaplah..sampai rasa nak termuntah pun ada..masa aku duduk sana dulu..tak camtu pun..patutpun hanya aku je yg sanggup duduk rumah tu..adik beradik lain dah tak sanggup dah..

Teringat aku masa dulu..aku dah kejelah..kononnye mak aku bitau ada org nak cuci rumah..bukan 'cuci' pakai sabun tapi cuci pakai jampi..dia akan renjis sejenis cecair utk halau hantulah konon yg menyebabkan keadaan keluarga aku jadi huru hara kononnye...mak dan baba tu terlalu percaya benda mengarut ni..ntahlah..yg aku tau..baba tu je yg buat huru hara hehehe...

Mak aku dah bitau aku masa tu...so tak kisahlah..aku tanyalah dia pakai air je ke nak renjis tu..mak aku kata tak..dia campur kapur sikit..Ooo..tak kisahlah takat kapur dgn air..nanti leh bersihkan so aku tutup sikit2 je brg dlm bilik..

Aku mmg balik lewat malam sikit pasal byk keje so mmg letihlah sgtlah..aku pun teruskan teringatkan katil je..tak pk mandi lagi pasal mmg rasa tulang belakang nak patah dah...

Aku tengok rumah punyelah kotor..berlendir sana sini..sampai siling..wah..dasyat punye cuci..ni bukan cuci..kasi kotor ade ler..tak leh cuci plak tu..dia kata leh cuci esok pagi je..pasal tu kotor tu dibiarkan je...

Bila bukak pintu bilik aku...wahhhgghhhhh!!!...sgt bersihnye bilik aku dicuci....dan masa tu aku dah rasa darah aku terus naik atas kepala...terus menjerit walaupun tengah malam..aku peduli hape!!!

Korang tau tak ape cecair tu...air, kapur, kunyit, limau nipis, dan ntah air ludah dia ke hape...

Fuhhh!!! malam tulah yg paling panas aku rasa....ni bukan halau hantu...aku yg jadi hantu malam ni...mulut aku terus sumpah giler babi kat org yg buat pembersihan ni konon...takde hotak..kot iyepun..tengok ler brg org..aku ingat sikit yg dia renjis..ni bukan renjis..ni SIRAM...pakai gayung kaauuoooo...aku pun ape lagi *&^&%$$^&**(&^%$^&*(..

Aku tak tido malam tu..tak leh tido..camne nak tido...katil aku basah..bukan takat air je..busuk..hanyir..kunyit kauuoooo....mana nak hilang kalau aku cucipun..malam tu jugak aku mop..bersihkan dlm keadaan aku menangis meraung2 pasal semua brg kesayangan aku basah dgn cecair yg mmg *&^%$#$#@@$%$ tu...iron board pun habis kotor..esok nak g keje nak gosok baju huh!!!...pasal tu aku hanya leh *&^%$#@!@#$%^&* je..

So aku tak bertegur langsung dgn mak dan baba dlm 2 3 hari tu...aku balik lewat sgt dan mmg cari alasan balik lewat..sanggup hantar kawan balik rumah pasal dia naik bas...jauh pun jauhlah janji aku balik lewat..sampai sikit lagi nak xciden pasal tak cukup tido..balik utk tido je..dia masak pun aku tak makan..puaslah diorg bersihkan jugak bilik aku sejak tu tp tak leh nak kata apelah sbb mmg takkan bersih punye..

Tp aku lupe lak camne aku leh ok semula lepas kejadian yg mmg menyakitkan sgt hati aku tu...

Sama jugaklah dgn anak2 buah aku...jgn sesekali teringin apatah lagi nak masuk bilik aku dan apalagi nak usik brg aku...mau aku terajang je nanti..depan mak bapak diorg aku tengking..peduli hape aku..

Camtu jugak masa kat tempat keje...jgn pinjam brg aku tanpa kebenaran...kalau aku nampak brg aku atas meja sesape tanpa pengetahuan aku...siaplah org itu...kan aku dah bitau..setiap brg aku ada tanda so jgn hairan kalau diorg pelik camne aku leh tau itu brg aku...tong sampah aku pun ada tanda tau..gambar hello kitty lagi..haaa..jgn memain...sampai aku genti keje masih ada lagi..haa..ade berani..

Mmg aku cerewet..susah hidup sebagai org yg cerewet ni...diingatkan jgnlah ada sesape ada keinginan nak jadi org yg cerewet..tp penyakit ni datang tanpa dipinta tau..tak bolehlah aku nak wujudkan perkataan 'tak kisah' dlm hidup aku...tak macam hubby..dia mmg jenis tak kisah dan mmg menyampah dgn org yg 'terlalu cerewet' tp dapat jugak muahahahaha...ape leh buat..dah jodoh..lengkap melengkapi hehehe...

Teringat lagi aku masa Tingkatan 3, ada buat Kerja Kursus pasal Sejarah Asal Usul Kampung aku. Sebenarnya dah lama siap dah isi dlm kertas keje tu..tp aku hantar lewat..tak tido semalam dan pegi sekolah pun masih siapkan lagi..tebal giler aku buat tp yg tak siap tu korang tau ape...hiasan yg kat tepi kertas..nak kene kaler tiap selai..giler..mana nak siapkan pasal tebal..

Aku buat sambil nangis2 lagi..pasal tak tido semalam. Kengkawan nak tolong pun tak leh pasal kertas keje saiz A4 je..mana muat tangan nak kaler reramai kan hehe..sorang dua jelah yg leh tolong..pastuh cikgu datang kat aku..tanya apsal tak siap lagi ni...

Aku masih lagi nangis2 ni kaler sampai menitik air mata kat kertas..Cikgu pun ape lagi mengucap panjang dia...

Laaaaa....pasal ini je ke yg awak tak siap..saya bukan nak tengok pun hiasan tu..saya nak tengok isi je..kalau bagus dapatlah markah bagus..dah hantar je kat saya..kalau awak hantar awal..lagi cikgu bagi markah bagus..ni buang masa je buat keje yg ntah ape2...

Terus aku lega bila beban tu dah cikgu amik..aku tersenyum sbb kengkawan gelakkan aku..

Terus terangkan sbb aku sendiri pun bila kenang mmg bodoh tp itulah sifat cerewet aku yg awal mula muncul dlm hidup aku...kesempurnaan tu amat diperlukan dlm hidup aku ni..buat apa pun mesti sempurna..

Sehinggakan kalau nak kemas baju dlm beg pun mesti pk sampai pecah kepala..siap buat list pasal takut lupa...contoh kalau nak balik kg..tu lum kalau g melancong ke ape ke..seminggu sebelum tu dah siap list dah hehe..

Uih..ape yg aku membebel panjang nie aduiiii...sapelah yg nak baca ni..aku sorang jelah yg baca balik..jgn harap ada org nak baca kalau dah jadi mcm novel ni hah hehehehe...

Oklah..aku cuma nak bitau aku ok semula lepas aku bersihkan rumah...Inilah kegembiraan yg makin hilang dalam hidup aku sebenarnya..aku suka kemas rumah..tp adakala bila ada gangguan tu aku amat tertekan dan membuatkan aku sedikit lebih emo hehe..sebenarnya..kemas rumah tu seronok tp nak mengekalkannye..perit sikit..kalau boleh bertahan pun 2 3 hari je..lepas tu..kene kemas balik..adakala letih so biarkan je..dan emo pun datang balik hehe...

Kalaulah ada yg sudi baca..terima kasihlah bebyk..tak sangka ada yg nak layan merapu merepek entry aku kali nie...

Terima kasih daun keladi..kalau sudi baca sekali lagi hehehe...

Eh..eh..jap..lagi satu yg buat aku happy hehe...berat aku dah 68kg skrg..huhuiii...

Agaknye pasal aku demam kot..apepun..aku dah janji kalau berat aku turun bawah 70kg aku akan teruskan sampai berjaya kan...doakan ye..aku kurus hehe...

post signature



(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

6 ulasan:

aku berkata...

wahhh
garang nai rina nih


sama ler kita bab kebersihan ni
kalau tgk umah kotor
berserabut kepala ni haaa
buat apo pon x kena!

tp kalau umah bersih...nampak berkilat je lantai
rasa cam fikiran pon ringan
mood pon akan ok

senyum je sesorang
buat apo pon menjadi

De' Sal berkata...

Amboi cerewet banget....takutnya....lariiiiiii,orang ni pun camtu gak ....bab kebersihan jelah....tp tak garang(syok suci)hi hi.

CuTeMiUt78 berkata...

betul la nrina...klu umah kita bersih je.. kan sedap mata memandang.. tak ler serabut pala otak tgk keadaan rumah.. rasa tenang je kan..

Ciklinn berkata...

rinna dpt tak komen linn yg 1st tadi?

Ciklinn berkata...

ha tak dpt lah nie.. sbb tak appear..
hahhahha

linn ckp tadi.... linn amat2 merasai apa yg mu rasa tu... huhuhhuhu

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) berkata...

farah:
betul..betul..

de'sal:
dulu garang tp skrg lagi garang hehe..

cute:
tul..kalau org datang pun tak segan..

ciklinn:
hanya yg memahami leh memahami hehe...

Hatiku...