Sabtu, Disember 27, 2008

Kenangan Lalu-Lepas Sekolah


Yang buat lama kenal dgn abang tu bukan ape..dia jauh..jarang berhubung..asyik aku je yg kene mengalah..bosan plak dibuatnye...byk duit aku habis utk dia..duit telefon..duit minyak kete..duit belanja..dia penah pinjam rm500 kat aku..tapi aku mintak balik masa aku nak kawin hehehe...bukanlah berkira sbb gaji aku masa tu pun mmg itulah sebulan..sebulan aku ikat perut sbb takde duit..semata2 nak bagi kat dia..masa kenal dia amik diploma dan lepas tu nak amik ijazah so aku mmg tak selalu jumpe dia..bleh kira dgn jari pun...

Dlm masa bercinta dgn dia..terlalu byk dugaan...terlalu byk...lepas tolong mak berniaga aku g cari keje sendiri..sbb aku suke komputer..abang yg punye Cyber Cafe offer aku keje kat kedai dia...alhamdulillah byk pengalaman aku dapat dari sana termasuklah mcm2 org yg aku jumpe...pembantu CC tupun nakkan aku padahal budak lagi tu...disamping tu ada sorang kawan pada empunye CC..dia belanja aku makan tiap2 hari...tapi mmg aku ni jenis mengikis dia masa tu..jahat gak kan pasal gaji aku tak cukup nak makan kat kedai hari2..hanya dia je yg suke belanja aku..aku tak nak pun dia nak belanja...tak salahkan hehehe...

Susah gak pasal nak lepaskan diri lepas dah byk makan budi org nie...tapi aku tekad gak dan alasannye aku ada pakwe hehehe...cari keje lain..kat 7eleven lak..keje tak sampai sebulan..setengah bulan je pasal aku tak sanggup tengok budak melayu beli arak..aku mcm bersubahat plak rasanye...

Tapi bos kat situ pun berkenan dgn aku pulak...tapi mmg tahap kronik pun dia..masa dia nak uruskan hal pemberian gaji..dia mintak ic aku..pastuh sengaja tak bagi dan pulak aku lupe...dah malam dlm kul 10 gitu..dia call bitau yg ic aku ada kat dia dan dia nak datang hantar..sengaja je..aku cakap esok je psal dah lewat malam..beriya nak jugak tu hantar...

Aku pun sambil tunggu..goreng ler karipap utk dia datang nanti..tengah goreng pakwe aku tepon masa tu..so happy sgt dia call sampai aku lupe karipap yg aku goreng dah makin hangus kat kuali..mak aku yg perasan terus angkat..dah hitam...hehehe

dia pun tibe..so disebabkan karipap tu tak banyak..aku letak gak yg hangus tu hehe...saje dengki pun ye...pastu aku cakaplah sorry tadi terleka masa goreng karipap ni dan terhangus ler plak hehehe..korang tau ape dia buat..dia amik karipap yg hangus tu dan dia makan..pastu dia kata hmm sedap..aku terlopong beb hehehe...

2 biji dia telan..sambil pejam2 mata dia makan pasal kesat ler tu dan pahit hehehe...tapi aku heran apsal dia nak makan yg hangus tu..kan ade yg elok...pelik sungguh...

Lepas dia balik..aku dgn mak ketawa terbahak2 pasal rasa kelakar sgt...

Hari yg seterusnye..dia datang nak amik aku kerja pasal aku xcident hari sebelum tu dgn motor..tergesel dgn kete.tak teruk cume cedera dan lebam sikit je..tapi dia beriya2 nak amik aku so amiklah tapi dia pesan gorengkan karipap hangus lagi utk dia...hah! aku terjerit...

Puas aku tunggu kat kuali nak kasi hangus jugak tapi mak aku kata..apsal nak ikut kata dia..dah dah hidangkan yg itu je....bila aku hidang dia kata nape tak hangus? aduhai...napelah dia ni..dah mereng ke ape..

Yang paling aku terharu..dia bukakkan pintu kete utk aku kuar..hish aku cakap jgnlah sampai gini..buruk benau rasanye hehehe...mcm dlm tv plak...

Rupenye dia dah mmg berkenan sgt2lah dgn aku nie..sehinggakan dia sanggup menitiskan air mata dan nak jumpe pakwe aku..utk ucapkan betapa bertuahnye dia dapat aku hehehe...

Hish tak payahlah aku kata...dan lepas tu aku terus genti keje...dapat keje kat kedai buku lak...

Tapi lepas aku genti keje tu..aku dengar kawan dia bitau..hidup dia tak tentu arah..dia jadi murung sgt..dan mintak aku nasihatkan dia..hish nak nasihat camne lagi..aku kan dah ade pakwe..

Tapi kata je ade pakwe..tak penah dating..hanya telefon..itupun aku je yg byk telefon...

Pastuh kat Kedai Buku tu aku ada skandal plak dgn laki org..bos kat situ gak...aduhai apsallah tak sedar diri kan..aku pun salah..layan dia sgt..ingatkan bos mestilah nak kene layan baik rupenye dia dah salah anggap...

Sekali bini dia dapat tahu terus jadi singa marahkan aku huhuhu..genti keje dapat keje kat Pantai Medivest lak...ok lebih ok dari keje2 yg penah aku buat sebelum ni...alhamdulillah...sbb ada meja sendiri, komputer sendiri..kemudahan tip top..leh bawak kete syarikat hehehe...

Tapi biasalah jadi org baru masa tu...jadi perhatian..ada plak rakan sekerja yg dengki tak bertempat..hairan sungguh aku..dia bergayut takpe kat telefon...padahal dia yg telefon tapi kalau aku mesti dia sound padahal yg call bukan aku tapi org tu...sbb dia tau aku tgh bercakap dgn lelaki dan lelaki tu dari cawangan lain...jeles ler tu...

Sebelum jumpe hubby..aku ada kenal dgn sorang lelaki kat opis sama dgn aku...dah lama dah dia keje tapi dia dipindahkan ke tempat aku...so dia sukelah dapat jumpe dgn aku dan tengok aku dari dekat sbb sebelum ni hal aku penah jadi bualan kat kengkawan dia kat tempat keje dia...

Semua cakap..uih pembantu En Rahman tu cun... yg paling kembang idung bos aku lah konon dia pandai pilihlah konon..dia pun penah gak usha aku..tepon tiap2 malam tapi bila tepon aku mesti kata aku dah tido hehehehe...cukuplah sekali aku terkena..huhuhu...serik wooo nak layan...

Kenal pun tak lamalah dgn dia...sbb dlm masa yg sama aku dah kenal dgn hubby yg kira masa tu staff baru. Lain opis tapi jumpe masa ada perlawanan bowling yg dibuat oleh syarikat. Dia gantikan sorang staff yg dah genti keje kat opis dia tu..

Yang aku terkejut..penah gak makwe lelaki tu call aku marah2..aku ingat lagi masa tu bulan puasa...dia marah2 giler kat aku kata aku nak rampas pakwe dia..wei plzzz..aku dah nak bertunang hokey..puas aku bitau kakak tu dan tenangkan dia dan beritau hal sebenar...

Akhirnye aku jadi kawan dia hehehe...akupun bukan jenis suke melenting marah2 kan org...klu boleh settle baik..lagi bagus..buatpe nak bermusuh2..

Pastuh lepas menerima lamaran hubby kitorg bertunang lepas raya...takde sapepun kawan opis aku tau hehe..sbb hubby sendiri nak rahsiakan..dia takut ada org kata dia kasi aku minyak pengasih sbb kenal tak bape bulan terus tunang...hehe.aku tak kisah tapi bagi nak jaga nama baik dia dr kata2 org..aku ikutkan je. Tapi kantoi gak sbb salah sorang dapat tau cerita dari org kampung aku hehe dan diorg leh terima pun status diri aku hehehe..diorg tau pun aku dah plan nak beli persiapan kawin masa tu dan nampak cincin yg aku pakai hehe...setahun bertunang...fuh!! sepanjang tempoh tu lagi byk dugaan...sampai tahap nak putus tunang pun ade...tapi itu semua sbb salah faham dan masalah komunikasi...

Mmg pelik sbb aku leh terima lamaran dia sedangkan masa tu aku kenal dia bulan 8, tunang bulan 12 camtu kot lupe lak..bulan 11 kot hehehe...tak bape bulan je kan...

Itulah di namakan jodoh..tak gune bercinta bertahun2 tapi hasilnye hampeh..buang masa buang duit je...hubby ni dulu mmg pandai amik hati..telefon tiap2 hari...bukan sekali..byk kali gak..cume jumpe je jarang,leh kira dgn jari jugak hehehe..tak kisahlah. Nak jumpe selalu pun buatpe..buat tambah dosa je kan hehehe...

Nak terima dia aku solat istikharah 3 malam berturut2..doa tiap2 hari..siap hafal doa utk beri petunjuk bagi menjelaskan betul ke tak pilihan aku nie...tapi hati aku tetap leh terima dia dan mmg terbuka luas utk dia...takde berbelah bagi ke ape ke..kuasa Allah kan...

Plak tu dia bagi kebebasan utk aku...nak kuar dgn sape pun boleh asalkan jgn tipu dia...aku pun bukan jenis penipu..sampailah skrg..mmg dia tegas tapi dia tetap penyayang hehehe...

Berbalik hal pakwe lama aku tu konon nak buat surprise..tapi dia yg kene surprise sbb bila dah lebih setahun dia tinggalkan aku tanpa khabar berita..tetibe dia datang rumah nak jumpe aku..mak dgn baba bitau aku dah bertunang kuang kuang kuang..teeennnngggggg.....aku ingat dah mati pasal tu aku dah malas  nak tunggu huhuhu...dasyatnye bahasa nie...

Dia terkelu tak tau nak cakap ape...aku lagilah mengigil tak balik rumah pasal takut terserempak dgn dia...dan dia cube hubungi aku utk jumpe..nak tanya hal sebenar..lepas dapat keizinan dari tunang aku..nasib baik dia izinkan hehe..tq ayah sbb izinkan mama jumpe dia masa tu utk settlekan masalah kitorg...

Aku tak sangka wei dia kesal dan masa cakap dgn aku sambil nangis2 huhuhu...aku ni mmg keras hati..susah sgt nak kuar air mata dah sbb aku rasa air mata utk dia dah kering dah pasal dulu aku mmg asyik menangis pasal dia...tapi ade gak aku sedih sbb tgk dia sedih sgt hehehe..

Maaflah sbb aku mmg takde rasa kesal dgn keputusan aku menerima lamaran hubby aku sekarang ni dgn hati yg amat terbuka luas terbentang hehehe...sbb mmg dia yg layak memberi kebahagiaan pada aku...

Ayah...dah 5 tahun kita menyulam kasih dan sayang...mama masih rasa ianya masih baru...mama sentiasa sayangkan ayah walau apepun yg terjadi...ayah adalah lelaki yg tiada tandingannye dgn lelaki2 yg mama kenal sebelum ni...mama bersyukur kerana Allah pertemukan kita dan memberikan rahmat kebahagiaan dlm keluarga kita...

love u ayah...

(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

6 ulasan:

Tirana berkata...

Dah habis cerita..Lepas ni buat novel, ayat-ayat cinta Nrina..hehehe..Banyak pengalaman tu..

Sasha berkata...

baru nak ckp mcm kak tirana... Rina ada bakat untuk jd novelis... x nak cuba2 ke?

Tie berkata...

Nrina memang berani...mungkin peramah..hi hi..

Jauh berbeza dengan kak tie. Selalu larikan diri..hu hu..Hubby kak tie sanggup tunggu...sebab tu berjaya hingga kini..haha..

ras-adieza berkata...

fuh rina...ramainya... caya lah rina boleh ingat semua yang terlibat tu.

banyak gaklah liku2 nak bersama dengan hubby ni. akak doakan bahagia sepanjang hayat.

CuTeMiUt78 berkata...

emmm..betul la nnrina kekadang tu kan bercinta2 cintum lama2 pun tak guna kan.. last2 sapa sangka yg baru kenal tu ler jodoh kita.. pengalaman cinta nnrina tu cam sama plak ngan kita

arsaili berkata...

Salam Maal Hijrah, May Allah crown us with the best of iman, health, wealth and peace of mind in the New Year.

Hatiku...