Rabu, Disember 03, 2008

Banjir

Cerita pasal banjir ni...

Tahun 2006 tak silap aku..melaka digemparkan dgn banjir kilat yg dasyat..

Masa tu aku masih bekerja. Hujan mmg tak berhenti dan aku g keje mcm biasa sedangkan jalan mmg sesak sgt sbb laluan lain semua dah dinaiki air..

Bila tengok jalan kat depan pejabat dah penuh air..kitorg semua dah mula takut sbb takut tak leh kuar dari situ..

Aku keje kat Taman Merdeka..tempat tu jarang keje banjir tapi tahun tu aku dapat ler merasa keadaan banjir yg betul2 dasyat kat situ..

Masa tu ada org suruh balik cepat..takut nanti tak leh kuar langsung dari situ dan kete tersekat. Kitorg dengar terus bitau kat bos dan bos kasi balik hehehe..dapat cuti free..itu yg best tu..

Yang tak best org yg dok kat situlah..walaupun dapat cuti free tapi penat nak alihkan brg..pada aku hehe..senang lenang kat rumah sambil tengok tv hehehe...

Nasib baik masa keluar tu air belum lagi tinggi tapi lepas aku balik tu..kereta dah tak dibenarkan masuk lagi..hanya lori besar. Fuh nasib baik..lori tu pun hanya nak selamatkan penduduk yg duduk kat situ..elektrik terputus. So aku tak keje adalah dlm seminggu gitu hehehe...

Pejabat aku naik air kat bhgn bawah..sikit je..sbb tinggi. So aku lagi ler takde kene mengena sbb meja aku kat atas..takde ape ler utk dibersihkan.

Tapi kenangan tu mmg dasyat sungguh..

Ada kat satu kawasan kat Taman Merdeka tu selalu banjir..aku masa tu lum kawin lagi so pertama kali lalu kat kawasan banjir dgn kete hehehe...aku main redah je..nasib baik kete aku tu tinggi..sampai kat opis..dlm kete aku penuh air sampai plat kete tertanggal..

Bau jgn ceritalah..2 hari aku tak naik kete pasal nak keringkan lantai kete tu hehehe..baba aku ler meradang sbb patutnye aku tak bleh lalu kat situ..aku mana tau..ingatkan cetek je rupenye sampai lutut hehe..

Masa aku lalu dgn selamba tu..ada sorang brader tengah tolak kete wira dia..kesian..bila aku lalu so air lagi berkocak..habis baju kemeja dan tai dia hehe...

Itu jelah cerita pasal banjir...nasib baik melaka ni panas dgn hujan balance..klu hujan berterusan sampai 3 hari..dah tentu leh banjir mcm dulu..

Pada yang menghadapi banjir diharapkan banyak bersabar..Allah hanya menguji dan ada hikmah disebalik kejadian begitu...

Mak aku ada kat rumah aku skrg..baru balik petang tadi..so aku mmg lega sgt dia ada kat rumah skrg..takdelah nyusahkan kakak ipar lagi..kesian diorg semua keje..ada gak tanggungjawab lain.

Mak kembali pulih seperti dia dahulu cuma dia tak leh jalan je...hati aku yg lega ni tak dapat nak gambarkan dgn kata2..suara, gelak, senyum dia dah lama aku rindukan...dan aku dah dapatkannye semula..alhamdulillah..berkat doa kengkawan semua..terima kasih banyak2..

(¯`v´¯) 
`*.¸.*´ *hUgGiEsS* 
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨) 
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

6 ulasan:

Tirana berkata...

Posting ni tak ada gambar ke? hehehe..

alhamdulillah mak Nrina dah beransur pulih. Senang hati sikit kan?

Shada berkata...

kesiankan bila setengah tpt kena banjir nie....habis semua barang dalam rumah.

alhamdullillah mak dah sihat ye...kirim kat mak Nrina.

Shada berkata...

kesiankan bila setengah tpt kena banjir nie....habis semua barang dalam rumah.

alhamdullillah mak dah sihat ye...kirim salam kat mak Nrina.

Tie berkata...

Aduh! Rumah kak tie duduk ni tak banjir, tapi rumah kak tie yang disewakan di gong badak tu naik air sampai ke pinggang. Siap masuk tb lagi. Tak pernah banjir boleh kena...hu hu.. Nak kena gi tengok. Kesian org sewa tu...

~Cinta Cukulet~ berkata...

kat tempat saya ni pun hujan je hari-hari..nasib tak banjir je huhu..

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) berkata...

kak tirana:
hehehe...gambar dah habis..

shais:
mmg kesian..penat..harta benda musnah hmm...

kak tie:
kesian org yg myewa tu kak tie..hulur2 ler sikit bantuan ngeh ngeh ngeh...

milo:
eh milo..lama tak jumpe hehe..
hujan tak banjir kira bestlah ehehe..leh minum milo panas je..

Hatiku...