Jumaat, September 26, 2008

Buat Kuih Raya Konon...






Kat entry semalam aku ada cakap aku adun tepung tapi lembik kan...so malam lepas berbuka lepas layan blog aku mulakan keje aku balik. Aku campur sikit tepung pulut yg hubby aku beli ptg tadi...

So jadilah..aku mula tu dlm kul 10.30pm kot...ni first time aku buat sendiri..selalu yg bancuh yg goreng mak aku..tugas aku dok gentel jadi cam telur cicak tu ler..so aku rasa aku ni dah teror sgt..aku buat ler sendiri...

Pastu dah sampai kul 3 pagi aku dok gentel benda tu..sampai mata aku tak leh bukak...rasa nak pengsan masa tu jugak tapi aku tahan lagi badan nie...

Lepas dah tak tahan sgt..ingat nak baring ler sementara tunggu sahur tu..aku kunci jam..macam biasa kul 4am...so maknanye aku tido 1 jam je...cukuplah tu...

Pastuh hubby aku kejutkan aku..eh! tak sahur ke? aku tengok jam dah kul 7.30am huhuhu...tak ler nampaknye...aduh..tapi aku tarik bantal lagi nak tido..letihlah...so aku bangun kul 10am hehehe..sambung balik...itu dah kira oklah tu...masih ada lagi saki baki ngantuk nie..aku gagahkan jugak...

Aku nak buat kuih ni bukan ape..dah mmg tentu rumah aku lum ada kuih raya so inilah yg pertama aku nak buat..yg kedua cornflakes tu tapi nanti dulu pasal itu senang sgt..lagipun nak kene letak dlm peti ais so nak kene kemas peti ais dulu sebelum buat...

Kuih ni namanye kuih redan @ gedan..camtulah mak aku sebut. Aku tau gentel jadi cam telur cicak dan makan je hehe. Pd aku senanglah pasal senanglah tak byk bahan cuma penat je nak layan gentel tu...so saksikanlah cara pembuatannye...dr aku yg teror tak teror nie...





dah adun camni...ala2 leh gentel..tak lembik sgt...




baru je nie...macam telur cicak kan...



baru mula...aduh..bila nak penuh nie...



Bahan2nye...tepung pulut...sebungkus..



gula secawan...tak leh byk sbb nanti mak aku kata keras...


bijan..byk sikit pasal yg gelek kat tepung yg dah digentel tu...

dah separuh siap..tapi masih byk lagi tu...


ni ler perkakas yg aku gune dan hasilnye...penat giler...



Dah habis..byk ni je dptnye...




Ni rupenye lagi...


ni masa mula2 goreng..terhangus pasal kuali tengah berasap dok terus masukkan...dah jadi negro..


ni ler rupe dah digoreng..


Dalam kuali tengah goreng...


Dapat hamper..tahun lepas dpt byk...tahun ni satu je..hmm...

nak buat kuih tu amik masa 2 hari tau..hehe..pasal aku buat malam tadi so sambung pagi tadi..letih ler...

Pasal aku buat kuih ni jugaklah aku dan suami tak bersahur malam tadi...aduh...lg letih..lapau..haus...

Yang lagi haru...aku tanya mak aku..apsal tak garing pun kuih yg aku buat nie...mak aku cakap ler kene goreng lelama...alahai napelah tak cakap lagi tahun lepas...ni aku dah siap goreng baru tau...malasnye nak buat keje 2x...plak tu dah cam kuning perang aka hangus gak ler..camne nak goreng sekali lagi nie...haru betullah...

So...rasanye tak jadilah kuih raya yg aku cube try buat nie...kene buat lagi pasal dah byk kesilapan pun yg berlaku masa aku buat so benda tu semua menyumbang kepada tak jadinye kuih aku tu...sabar jelah...

Sekian sahaja cerita pasal kuih raya yg tak jadi...
terima kasih hehe...



(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

4 ulasan:

Tirana berkata...

Lain kali cuba lagi...jadi macam negro ye..hahahaha..

Suzi berkata...

suka makan kuih ni...kuih buah rotan kan?...baru tahu mcm gini cara buatnya...:). teruskan usaha buat kuih raya..hihihi...

Sasha berkata...

ni mesti kes nak siap cepat2... buat kuih mood kena betul2 ada...

p/s: time masak rina pk nak blogging kan?? itu pasallah x menjadi..

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) berkata...

kak tirana:
hehe..dah ok pasal dah goreng sekali lagi...oklah macam rasa mak masak gak hehe walaupun mmg rupe negro...

suzi:
ha'ah kuih ni mesti byk nama..biasalah lain negeri lain nama yg diberi..tp ni ler kuih paling simple dan sedap hehe...sbb ada bijan...mmg suka bijan..

sasha:
alamak mmg tul ler ape sasha tulis tu...pk blog sambil buat kuih hehehe...ingatkan galakkan api biar cepat masak rupenye salah hehehe..mak kata nak tunggu tu lama giler...patutlah hahaha...
tadi goreng balik baru jadi nasib baik sebelum berbuka dah siap so rasanye mmg best walaupun gelap sikit hehe...

Hatiku...