Ahad, April 12, 2009

Jenjalan kat tempat sejuk Part 1

Jenjalan ler plak..

Tempat tanah tinggi yg populer kat sini..Tangkuban Perahu dan Kawah Domas..

Pengalaman yg mmg best sgt pada aku..walaupun jalan dia punyelah teruk..berlubang dan mmg tak selamat sgt tp disebabkan keteroran si Nelson tu so sampai jugaklah..

Satu yg aku teruja..kat sini manapun ada org jaga lalulintas..ntah hape yg polis buat pun tak tau ler...keje dia duduk je agaknye pasal ramai org awam yg leh berkorban nyawa jaga lalu lintas hehe..

Terutama kalau nak parking dan pusing kereta..keperluan org yg membantu ni amat perlu tp aku ingat diorg ni ikhlas tp rupanya ada upah hehe..patutlah ramai yg volunter.

Sistem lalu lintas kat sini tak macam kat Malaysia..rasanya kalau aku ler yg bawak kete kat sini..tak gerak mana pun terutama nak kuar simpang..korang bayangkan..lampu merah belum tentu berhenti dan lampu hijau belum tentu dapat jalan hehe..

Apapun sikap diorg kat jalan raya..takde pun org kene langgar kete ke motor..diorg ni sikap timbangrasa penuh sgt..aku mmg salutelah..takde perasaan marah ke ape ke..muke selambe je walaupun tengah menyebabkan kesesakan lalu lintas hehe..

Ok..berbalik pd jenjalan aku yg adventure ni..aku ni g Genting pun dah berpuluh bertahun2 dulu so tak dapat nak bezakan sangat..tp mmg sejuk giler kat situ..huhu..dan aku amat teruja..subhanallah keindahan Allah yg tercipta ni..

Dalam perjalanan


Dah sampai..huhu..sejuk..


Zarfan takut sgt..yelah kawah tu besar dan curam..takut jatuh ler tu..


Macamlah nak campak dia kat bawah..punye takut..


Tengok..huhu..sebenarnya tengok gambar tak sama mcm merasa sendiri pegi tempat ni..mmg best sgt tp yg aku paling tak suke..bau belerang tu..aku pun tak dapat nak bezakan bau busuk tu datang dr najis kuda kat situ atau mmg bau belerang pasal diorg ada sediakan kuda utk tunggangan..korang ingat free ke..kat sini semua duit maa..








Akhirnya aku berada di negara org..huhu..luar negara tu kehkehkeh...








Ada harimau hehe..yg ni harimau yg asal yg dah diawet..


walaupun tak gerak..aku tetap takut nak pegang..geli wei..

















Best sgt dapat tengok kabus ni dan merasa kesejukannye


























Yang ni dah kat Kawah Domas plak..lupe nak amik gambar depan pasal teruja nak masuk dalam hehe..masa ni berteduh jap sebab mcm hujan tp sebenarnya embun yg menitis hehe..wui...aku ingat dekat..ni kira perjalanan paling adventure dan aku takde persediaan khusus..kene lalu hutan naik turun mcm panjat gunung..amatlah terseksa..tp bila dah sampai..ahh...


ni ler tempat tu..Kawah Domas yg air kat situ leh rebus telur..panas sgt..


itu yg berasap tu bukan sejuk tau hehe..itu panas..














ada air menggelegak je kat tepi batu tu..





air dia keruh..warna kelabu..diorg rendam kaki..aku malas sbb nanti basah lagi tak selesa nak berjalan..


dia ni dah buat aktiviti sendiri..


ni pun sama..sibuk nak pegang kayu jugak konon mcm aksi dora the explorer..hehe..





ni ler air tu..boleh rebus telur...tp telur kene beli..aku tak rebus...


ni aku huhu...baru jatuh tergolek kat batu tu masa nak duduk..semua ketawakan..haru sungguh..koyak baju aku tp lubang sikitlah cuma luka tu ada dan sampai skrg masih sakit huhu...


Ni dlm perjalanan balik..masa pegi malas nak amik gambar sbb penat berjalan dan lum tau jauh mana tempat tu..penuh suspen..mmg jauh betul nak sampai tempat tu..


tengok jalannye..tp diorg ada yg datang pakai selipar je..








aku jalan dulu pasal kalau aku belakang dah tentu aku dah jauh ketinggalan hehe..








ada jalan yg landai..





rehat jap kat tepi pokok hehe...terpaksa bukak cermin mata sbb muka dah habis basah dek peluh hehe..





ni air sejuk..masa ni tengok air ni best je pasal aku nak buang air kecil..kalau dapat jirus fuh mesti sedap hehe..tp takde toilet ler kat sini..terpaksa cari tempat lain.tahan..tahan..








kabus je..


Ada jual pokok kat sini jugak..tp kata si Nelson tu..dia penah beli tp tahan 3 hari je lepas tu mati hehe..pokok ni leh hidup kat hutan je..

















sempat gak amik mercu tanda yg aku penah g Kawah Domas..


ni jalan nak masuk ke atas..itu je yg aku sempat amik masa kete tengah gerak ehehe..


tak bape minit lepas tu korang agak budak ni buat ape?


hehe..cas bateri tenaga dialah...tido..


aku dgn abang masih giler bergambar..





akhirnya dia pun dah tak larat jugak hehe..


cantik plak dia gantung nenas camtu..


ni pokok trumpet


skrg sedang menuju ke tempat makan..tp dlm perjalanan tu banyak pokok bunga..hampir setiap rumah ada pokok bunga pelbagai jenis dan diorg bukan saje2 tanam..diorg semua jual pokok bunga..

















gambar mmg blur sbb kete tengah bergerak..


dah sampai tempat makan tu..ni gule2


ni pun..


ni gule celup kacang..sedap tp lekat kat lelangit..


mcm kene isi borang kaji selidik tp ni sebenarnya borang order makanan hehe..





gule2 ni rapuh..masuk terus dlm mulut pun boleh pastu kunyahlah hehe..





tempat makan ni mmg unik..kitorg duduk kat lereng tebing..





keletihan dan kekenyangan


tempat basuh tangan..mmg tak nampak singki dia pasal teramatlah unik hehe..


kitorg makan bersila dan mmg leh tido kat situ..hehe..kalau tak malulah huahuahua...


nama restoren ni Kampung Daun..mmg byk daun pun tp bukan daun je pokok pun byk hehe..


ni makanan aku..nasi goreng apa ntah lupe lak nama dia hehe..rasa dia..hmm..bolehlah..


Satay makan dgn nasi..tp nasi ni tak usik pun pasal kitorg semua dah kenyang..


ada satay..sedap lagi satay alor gajah muahahaha...


baso malang..rasa dia mmg malang hehe..ntahlah..kureng kene selera aku..





bila dah gelap..diorg letak lilin..romantik sgt hehe..


Kampung Daun...seronok makan kat sini walaupun tak sedap..tempat dia sejuk..tenang..





































Balik dah..dlm beg tu ada kain busuk diorg..


bulan tu..nampak besar..


Tangkuban perahu..nak datang lagi ye..hehe..






post signature



(¯`v´¯)
`*.¸.*´ *hUgGiEsS*
¸ .•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨;.* muahh

2 ulasan:

Tie berkata...

Amboi.......jalan sakan ya...

Dah tak ingat kat kak tie ke ??

atie berkata...

BEST ER MELANCONG KAT OVER SEA TU,JANGAN LUPA OLE2 YE...HIHI

Hatiku...